لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

«تغییر رژیم ایران»؛بحث داغ توئیتر


وقتی مایک پومپئو وزیرخارجه آمریکا بر اعمال «شدیدترین تحریم های تاریخ علیه ایران» تاکید کرد، کمپینی آنلاین در همدلی با صحبت های وزیر خارجه آمریکا شکل گرفت، کمپینی که خود را در هشتگ #Iranregimechange (تغییررژیم ایران) نشان داد و گروهی از مخالفان حکومت را در داخل و خارج ایران بر آن داشت تا با انتشار دغدغه های سیاسی و اجتماعی خود این هشتگ را داغ کنند.

کاربران مخالف حکومت ایران در این توییت ها مانند همایون نسبت به آنچه سرکوب،فساد، بی عدالتی حکومتی به گفته آن ها قرون وسطایی خوانده اند بی زاری خود را از شرایط حاکم بر جامعه ایران اعلام کرده اند.

برخی دیگر مساله زندانیان سیاسی را پیش کشیده اند و گروه دیگر فهرستی از انتظارات پیش روی مخالفان حکومت ارایه داده اند.

و البته آنچه همه این مخالفان را به هم پیوند داده تاکید بر این جمله است، «ما می توانیم».

با داغ شدن این هشتگ اما هواداران حکومت در اقدامی این گروه از کاربران را متهم کردند که آن ها برای داغ کردن این هشتگ از یک ربات استفاده کردند. علیرضا اعظمی یکی از کاربران توییتر با انتقاد از این رفتار هواداران حکومت در فضای مجازی آن را شروع یک چالش خوب برای شهروندان مخالف حکومت دانسته است. این گروه از مخالفان نام هشتگ مورد نظر خود را بر کف دستشان می نویسند و عکس آن همراه با جمله«من ربات نیستم» منتشر می کنند.

کاربر دیگری به نام ژوزف در توییترهمزمان با استفاده از این هشتگ گریزی هم به صحبت های محمدجواد منتظری دادستان کل ایران مبینی بر فیلتر باقی ماندن توییتر زده است و می نویسد:«توییتر صدای راستین ماست،اتحاد ما رژیم دیکتاتوری ایران را می ترساند.»

در این میان کاربران از وجود هشتگ هایی می گویند که عامدا با اغلاط املایی نظیر #iranregimchang قصد دارند تا میزان استقبال کاربران را از هشتگ اصلی کاهش دهند. در این میان کاربران با گزارش کردن هشتگ های غلط خواستار ان شده اند تا کاربران از هشتگ با املای صحیح استفاده کنند تا «صدا»یشان را «بلندتر فریاد» کنند.

در کنار این هشتگ کاربران از هشتگ های دیگر هم که پیشتر در فضای مجازی بازتاب گسترده داشتند نظیر هشتگ براندازم نیز استفاده کرده اند. هواداران حکومت نیز در اقدامی متقابل هشتگ هایی در مخالفت با آمریکا و وزیر خارجه این کشور درست کردند که یکی از این هشتگ ها «پومپئو خفه شو» بود که در آن با انتشار تصاویر مربوط به گروگان های آمریکایی، حادثه طبس و دستگیری دریانوردان این کشور آقای پومپئو را خطاب قرار داده و پرسیده بودند آیا این اتفاقات را فراموش کرده اید؟

در هفته های گذشته هم برخی هشتگ های اعتراضی نظیر کازرون داغ شده بودند.

XS
SM
MD
LG