لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

ایران پیشنهاد جمهوری آذربایجان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان خوی را رد کرد


گوشه‌ای از وضعیت زلزله‌زدگان در شهر خوی
گوشه‌ای از وضعیت زلزله‌زدگان در شهر خوی

چند روز پس از رد پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه ترکیه به زلزله‌زدگان خوی، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد مشابهی از طرف جمهوری آذربایجان را هم رد کرد.

خبرگزاری آناتولی روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن از قول منابع دیپلماتیک گزارش داد که به‌رغم تنش ناشی از حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران، باکو پیشنهاد ارسال کمک به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر شهرستان خوی را به طرف ایرانی ارائه داد، اما مقامات جمهوری اسلامی با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

خبرگزاری «آپا» جمهوری آذربایجان نیز از قول یک منبع وزارت خارجه این کشور گزارش داد که جمهوری اسلامی اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان خوی را نمی‌دهد.

این منبع که نخواست نامی از او برده شود گفته است «هر نوع کمک‌های بشردوستانه‌ای آماده ارسال است، اما جمهوری اسلامی مانع می‌شود».

گزارش‌های زیادی از ممانعت رژیم ایران از ارسال کمک‌های مردمی در خود ایران به زلزله‌زدگان خوی نیز منتشر شده است و حتی خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز ۱۲ بهمن تایید کرد که حساب بانکی کریم باقری، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، به دلیل «عدم هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان‌های ذی‌ربط برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان خوی» مسدود شده است.

خبرگزاری میزان مدعی است که مسدودشدن این حساب «بر اساس قانون مدیریت بحران کشور» صورت گرفته و همچنین تأکید کرده که «هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری مجاز به تبلیغ و جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی نیست».

انتقادها علیه حکومت به‌دلیل عدم رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان خوی نیز افزایش یافته و حتی مقام‌های ارشد دولتی نیز انتقادهایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، به برخی مسئولان استانی گفته است: «چرا به ما گزارش می‌دهید که به همه رسیدگی شده است؟ مردم می‌گویند در سرما می‌خوابند، بعد شما می‌گویید چادر توزیع کردیم. ما طبق گزارش شما فکر کردیم وضع خوب است».

بر اساس اظهارات اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن، در جریان زمین‌لرزه خوی تاکنون به ۹ هزار و ۲۵۰ خانه در این شهر آسیب وارد شده که از این میان ۱۷۵۰ واحد مسکونی تخریب شده است.

طی روزهای گذشته گزارش‌های زیادی از کمبود چادر، پتو، وسایل گرمایش، آب و غذا در منطقه زلزله‌زده منتشر شده است.

در این میان، سرمای هوا در خوی قرار است از منفی سه درجه به هشت درجه زیر صفر برسد و هواشناسی استان آذربایجان غربی هم برف و کولاک پیش‌بینی کرده است؛ اما گزارش‌ها از این شهر زلزله‌زده همچنان از «نارسایی و نابسامانی» در کمک‌رسانی‌های دولتی به مردم حکایت دارد.

با استفاده از گزارش‌های آناتولی، آپا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG