لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

پاسخ ایران به پیشنهاد کمک آمریکا: «ادعایی مضحک و بازی سیاسی‌روانی»


عباس موسوی از طرف ایران به آمریکا جواب رد داده است
عباس موسوی از طرف ایران به آمریکا جواب رد داده است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، ۹ اسفندماه، پیشنهاد ایالات متحده برای کمک به مردم ایران در مبارزه با شیوع ویروس کرونا را رد کرد و آن را «بازی» نامید.

این وزارتخانه پس از آن واکنش نشان داد که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که حاضر به کمک به مردم ایران برای رهایی از ویروس مرگبار کرونا است.


در بیانیه آمریکا با امضای مایک پومپئو آمده بود که «در میانه این بحران بهداشت عمومی» که به‌واسطه شیوع ویروس کرونا پدید آمده ایالات متحده در کنار مردم ایران ایستاده است.

این بیانیه همچنین قید می‌کند که وزارت خارجه آمریکا این پیشنهاد کمک را رسما از طریق سفارت سوئیس به جمهوری اسلامی ابلاغ کرده است.

در غیاب دیپلمات‌های آمریکایی در ایران، سفارت سوئیس در تهران نقش حافظ منابع ایالات متحده را بازی می‌کند.


اما وزارت خارجه ایران در واکنش به این پیشنهاد کمک ساعاتی بعد آن را «ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی‌روانی» نامید.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی - روانی است.»

در مقابل در بیانیه آمریکا مشخصا قید شده است که «کمک‌هایی که با هدف رفع رنج و عذاب مردم اهدا می‌شود از جمله اهدای دارو از تحریم‌های آمریکا معاف است».

ده روز پیش مقامات جمهوری اسلامی پس از دست‌کم دو هفته انکار هر روزه خبر دادند که دو نفر جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم از دست داده‌اند.

از آن پس شهر قم به عنوان کانون شیوع این ویروس شناخته شد و تاکنون بیشترین تلفات را داشته است.


در همین حال آمار کلی افراد مبتلا به این ویروس در ایران نیز به‌شدت افزایش یافته و علاوه بر شیوع در داخل کشور ایرانی‌ها اولین موارد کرونا در چندین کشور خارجی نیز بوده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز شنبه، دهم اسفندماه، آمار تازه از قربانیان و مبتلایان به ویروس مرگبار کرونا در کشور را اعلام کرد: تعداد قربانیان ۴۳ نفر و تعداد مبتلایان قطعی ۵۹۳ نفر.

از سوی دیگر آمریکا نیز خود روز به روز بیشتر با این ویروس دست به گریبان بوده است: تاکنون بیش از ۶۰ مورد ابتلا به کرونا در ایالت‌های مختلف آمریکا کشف شده است، از جمله دو ایالت کالیفرنیا و واشینگتن در شرق این کشور.

اما نکته قابل توجه درباره مبتلایان به کرونا در آمریکا آن است که دست‌کم دو مورد که در کالیفرنیا یافت شده هیچ یک نه سابقه سفر به کشور خارجی داشته‌اند و نه با مسافران خارجی ارتباطی داشته‌اند.

هنوز منبع بروز این ویروس در آمریکا مشخص نیست.

XS
SM
MD
LG