لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

آمریکا ۱۰ شرکت تسهیل‌کننده فروش محصولات نفتی ایران را مورد تحریم قرار داد


وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه درگیر در خرید و فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ایران، شامل ۱۰ شرکت و یک نفتکش را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه درگیر در خرید و فروش محصولات نفتی و پتروشیمی ایران، شامل ۱۰ شرکت و یک نفتکش را تحریم کرد.

خزانه‌داری روز پنج‌شنبه هفتم مهرماه اعلام کرد، شرکت‌هایی از ایران تا امارات، هند، هنگ‌کنگ و چین را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

بر اساس بیانیه خزانه داری آمریکا، شرکت‌های کشتی‌رانی «کلارا« و «فیرقو مارین» امارات به همراه شرکت‌های »سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران« و «پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه» ایران، «ام‌ال هولدنیگ«، «سیرتا ویستا»، «سوفیچم ان‌ک» هنگ‌کنگ، شرکت تجارت پتروشیمی «تیبالاجی» هند و شرکت حمل و نقل و ذخیره‌سازی «زونگو» در چین مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

خزانه‌داری آمریکا همچنین نفتکش »گس آلور» با پرچم پاناما را تحریم کرد.

ساعاتی قبل خبرگزاری بلومبرگ از قول منابع آگاه گزارش داده بود که آمریکا در نظر دارد تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران اعمال کرده و با اعمال فشار، جمهوری اسلامی را وادار به احیای برجام کند.

این گزارش گفته بود تحریم‌های جدید برای شرکتهایی خواهد بود که تجارت نفت ایران را تسهیل می‌کنند و «تحریم‌های گسترده‌تر» در هفته‌های آینده اعمال خواهد شد.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید شبکه‌ای که روز پنج‌شنبه تحریم شد، در فروش میلیون‌ها دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به کشورهای آسیای شرقی و جنوبی دست داشته است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم‌زمان با اعلام تحریم‌های جدید، اعلام کرد این تحریمها بخشی از کارزار ایالات متحده برای خنثی کردن تلاشها برای نقض تحریمهای نفتی و پتروشیمی علیه جمهوری اسلامی است.

آقای بلینکن در ادامه گفته است از آنجایی که ایران به تسریع برنامه هسته‌ای خود برخلاف تعهدات برجامی ادامه می‌دهد، ما نیز به تسریع اجرای تحریم‌های خود بر فروش نفت و پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.

وی گفت این اقدامات اجرایی با هدف محدود کردن شدید درآمدهای صادرات نفت و پتروشیمی ایران، به طور منظم ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد هر کسی که وارد چنین معاملاتی شود، برای گریز از تحریمهای آمریکا فورا آن را متوقف کند.

بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن و امید به احیای برجام، صادرات نفت ایران به شدت افزایش یافت و از ۳۲۰ هزار بشکه در روز طی سال ۲۰۲۰ به ۶۵۰ هزار بشکه در سال گذشته رسید و هم‌اکنون این رقم به یک میلیون بشکه رسیده است.

آمریکا و اعضای اروپایی برجام ایران را به بی‌میلی در احیای برجام متهم می‌کنند.

جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته پیش‌شرطهایی برای احیای برجام ارائه کرده که از نظر آمریکا و اعضای اروپایی برجام، ربطی به توافق هسته‌ای ندارد و قابل قبول نیست؛ از جمله شرط بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا اورانیوم پیدا شده در سایتهای اعلام نشده ایران.

با استفاده از گزارش‌های خزانه‌داری آمریکا، بلومبرگ، رادیو فردا. د.خ

XS
SM
MD
LG