لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۱

ایران نفتکش توقیف‌شده کره جنوبی را آزاد کرد


تانکری که سپاه پاسداران ایران توقیف کرده بود
تانکری که سپاه پاسداران ایران توقیف کرده بود

وزارت امور خارجه کره ‌جنوبی روز جمعه ۲۰ فروردین اعلام کرد، ایران نفتکش توقیف‌شده این کشور و ناخدای آن را آزاد کرده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده است، این کشتی به همراه ناخدا و ۱۲ خدمه آن ساعت شش بامداد روز جمعه به وقت تهران، سواحل ایران را ترک کرده است.

در این بیانیه آمده است، ناخدا و خدمه این کشتی در سلامتی کامل بسر می‌برند و کشتی و محموله آن مشکلی ندارند.

طبق این بیانیه، نفتکش کره جنوبی پس از طی مراحل اداری سواحل ایران را ترک کرده است.

ساعاتی بعد سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز این خبر را تایید کرده و گفت که «عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه، زمینه نگاه مثبت دادستان محترم را فراهم کرد».

این مقام ایرانی در توضیح خود اشاره کرده است که دلیل توقیف کشتی مسائل محیط زیستی بوده است: «ایران به عنوان کشوری با سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان، بر رعایت کامل مقررات دریایی از جمله مقررات‌ ناظر بر حفظ محیط زیست تاکید دارد و هرگونه تخلف در این زمینه را رصد و پیگیری می‌کند.»

سپاه پاسداران روز ۱۵ دی‌ماه سال گذشته از توقیف کشتی کره جنوبی به همراه ۲۰ خدمه به دلیل «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» در تنگه هرمز خبر داد. این کشتی پس از توقیف به بندرعباس هدایت شده بود.

اما هم شرکت صاحب کشتی و هم دولت کره جنوبی این اتهام را رد کرده بودند.

بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران، کشتی توقیف شده حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بود و خدمه‌های دستگیر شده آن هم از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار بودند.

در حالی خبر آزادی این کشتی منتشر شده است که پیشتر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص پیشرفت سئول و تهران در مذاکرات بر سر آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی ایران در بانک‌های کره جنوبی مطرح شده بود.

ایران ماه‌هاست از کره جنوبی می‌خواهد میلیاردها دلار پول مسدود شده جمهوری اسلامی در بانک‌های این کشور را آزاد کند و چندین دور مذاکره نیز میان مقامات دو کشور انجام شده است؛ موضوعی که گفته می‌شود علت اصلی توقیف کشتی کره‌ای بوده است. با این که در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر آزادی یک میلیارد دلار از سوی کره جنوبی منتشر شد اما ایران این خبر را تکذیب کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه روز جمعه خود هیچ اشاره‌ای به این دارایی‌های توقیف شده ایران نکرده است.

در همین حالَ، رسانه‌های کره جنوبی گزارش کرده‌اند که چانگ سای کیون، نخست وزیر این کشور به زودی به تهران سفر خواهد کرد. با این حال، این رسانه‌ها تاریخ این سفر را مشخص نکرده‌اند.

سپاه پاسداران قبلا نیز در سال ۱۳۹۸ نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را بعد از توقیف نفتکش ایرانی گریس ١ در جبل‌الطارق توسط نیروهای دریایی بریتانیا توقیف کرده بود.

ایران آن زمان اعلام کرد کشتی بریتانیایی را «به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» در تنگه هرمز توقیف کرده است، اما بعد از رفع توقیف از نفتکش ایرانی، سپاه پاسداران نیز نفتکش استینا ایمپرو را آزاد کرد.

با استفاه از یونهاپ و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG