لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: اکثریت اعضای کمیسیون با طرح بازتوزیع بنزین مخالفت کردند


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با طرح بازتوزیع بنزین در کشور خبر داد.

مصطفی نخعی روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ به خبرگزاری ایسنا گفته است با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد اکثریت اعضای کمیسیون زمان را برای اجرای چنین طرح‌هایی مناسب نمی‌دانند. به خصوص این‌که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در بودجه مطرح است.

او به اظهارات جواد اوجی وزیر نفت ایران در اجلاس روز سه‌شنبه کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد که گفته است خود دولت هنوز به جمع‌بندی کامل برای طرح بازتوزیع بنزین نرسیده است: اما به غیر از زمان اجرا شدن این طرح، انتقادات دیگری که از سوی نمایندگان مطرح شد شامل شکل‌گیری قاچاق گسترده سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت این یارانه‌ها و ایجاد بازار سیاه بود که ممکن است در سامانه پیش‌بینی شده برای خرید و فروش بنزین شکل بگیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: با توجه به ابهامات «بسیار زیادی» که در خصوص این طرح وجود داشت درخواست کمیسیون انرژی از دولت این بود که طرح بازتوزیع یارانه بنزین را با نگاه دقیق‌تر ببیند و نباید با یک اقدام شتاب‌زده «مشکلات جدی‌تری» را در کشور به وجود آورد.

طرح بازتوزیع بنزین که با نام طرح «بنزین برای همه» نیز مطرح شده است، در راستای حدف سهمیه بنزین خودروها و توزیع بنزین سهمیه‌ای در میان شهروندان است.

مصرف روزانه بنزین ایران هم اکنون ۸۵ میلیون لیتر است و دولت در نظر دارد ماهانه ۱۵ لیتر (روزانه نیم لیتر) به شهروندانی که طی یک سال گذشته در کشور بوده‌اند، بنزین سهمیه‌ای بدهد. به این ترتیب، عملا روزانه تنها حدود ۴۰ میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای توزیع خواهد شد و بقیه ۴۵ میلیون لیتر بنزین مورد نیاز خودروها با قیمت آزاد فوب خلیج فارس (۱۷-۱۸ هزار تومان) فروخته خواهد شد.

دولت مدعی است که بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و این طرح برای «بهره‌مند کردن همه مردم از یارانه بنزین» اجرایی می‌شود؛ اما با اجرای این طرح در واقع درآمدهای دولت از فروش داخلی بنزین از ۶۰ تریلیون تومان در سال به ۲۶۶ تریلیون تومان اوج خواهد گرفت.

فریدون حسن‌وند رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد موضوع افزایش قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۱ به طور کامل منتفی است.

افزایش قیمت بنزین در آبان سال ۹۸ منجر به اعتراضات گسترده در کشور شد و معترضان با شعارهایی کل نظام را هدف قرار دادند. نیروهای امنیتی این اعتراضات را به شدت سرکوب کردند و بنابر گزارش رویترز حدود ۱۵۰۰ معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، میزان، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG