لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

واکنش منفی ایران به پیشنهاد احتمالی آمریکا برای احیای برجام


شبکه پرس‌ تی‌وی، وابسته به صداوسیمای حکومت ایران، به نقل از یک «مقام ارشد ایرانی» خبر داده است که تا زمانی که دولت آمریکا «همه تحریم‌ها» را لغو نکند، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را لغو نمی‌کند.

نام این مقام ارشد ایرانی اعلام نشده، ولی این اظهار نظر در واکنش به گزارش سایت پولیتیکو از احتمال «پیشنهاد جدید» آمریکا برای حل بن‌بست کنونی در روند احیای برجام منتشر شده است.

این سایت نوشته بود که آمریکا به احتمال زیاد از ایران می‌خواهد در قبال لغو بخشی از تحریم‌های اقتصادی، از برخی گام‌هایی که در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خود برداشته بازگردد و از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته را به‌کار نگیرد و غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی را نیز متوقف کند.

در واکنشی دیگر به همین گزارش، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه در توییتی نوشت که «برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام هیچ پیشنهادی نیاز نیست».

در این توییت تاکید شده که آمریکا باید «تصمیم سیاسی» بگیرد برای «اجرای کامل و فوری تمامی تعهدات تحت توافق و پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

معنای این جمله نیز با توجه به مواضع پیشین دولت ایران، تاکید بر لغو تحریم‌هایی است که پس از خروج دولت ترامپ از برجام در اردیهبشت سال ۹۷ اعمال شده است.

مقام‌های دولت جو بایدن چنین درخواستی را رد کرده و می‌گویند چون ایران با عدول از تعهدات هسته‌ای خود در برجام این توافق را نقض کرده، ابتدا باید به اجرای تعهدات خود مطابق با برجام بازگردد و بعد تحریم‌ها را لغو خواهند کرد.

این درخواست با مخالفت حکومت ایران مواجه شده و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر لغو تحریم‌ها پیش از بازگشت ایران به اجرای تعهدات خود به عنوان «حرف قطعی» تاکید کرده است.

در طول یک ماه گذشته، این سومین بار است که شبکه پرس تی‌وی به نقل از مقام‌های ارشد بی نام و نشان ایرانی به رد پیشنهادات مطرح شده برای حل بن‌بست موجود می‌پردازد.

روز ۲۶ اسفند سال گذشته، این شبکه به نقل از یک منبع امنیتی «نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران»، اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد در جریان بودن «دیپلماسی غیرمستقیم» بین ایران و ایالات متحده درباره بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای برجام را رد کرد.

پیش از آن، روز ۲۰ اسفند، پس از آن‌که حسن روحانی، رئیس‌‌ جمهوری ایران، برای بازگشت «جزء در برابر جزء» به تعهدات برجامی از سوی تهران اعلام آمادگی کرد، شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک مقام امنیتی گزارشی در مخالفت با این نظر منتشر کرد.

حسن روحانی روز ۲۰ اسفند در جلسه هیئت دولت گفت: «برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل یا جزء در برابر جزء هم آماده‌ایم»، ولی ساعاتی بعد شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک «مقام امنیتی» نوشت: «تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این است که واشینگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد و اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ایران اقدامات بیشتری را در آینده نزدیک اتخاذ خواهد کرد که فراتر از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای است.»

مقام‌های دولت ایران تاکنون اخباری را که شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از «مقام ارشد» یا «مقام امنیتی» منتشر کرده رد نکرده‌اند.

در واکنشی دیگر به تلاش‌های معطوف به احیای برجام، میخاییل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفته است که «در یک و نیم تا دو ماه آینده» روشن می‌شود که آیا امکان احیای برجام وجود دارد یا این که تا پایان سال وضعیت توافق هسته‌ای در «وضعیت نیمه کامل» باقی می‌ماند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هشدار داده بود که اگر دولت بایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران به برجام بازنگردد، زمان از دست رفته است و بعد از آن، «دولت در حال تحویل دادن قدرت است و نمی‌تواند هیچ کار مهمی انجام دهد و بعد باید تقریبا شش ماه صبر کنیم».

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خرداد امسال برگزار شود.

XS
SM
MD
LG