لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

واکنش تند مقامات ایرانی به نطق پادشاه سعودی در سازمان ملل


مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل
مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل

نماینده ایران در سازمان ملل و همچنین سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان پادشاه عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل، کشور عربستان را «موجودی حقیر» نامیده و سخنان پادشاه آن کشور را مردود دانستند.

ملک سلمان روز چهارشنبه در نخستین نطق خود در سازمان ملل گفت که ایران با نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، در صدد «تشدید فعالیت‌های توسعه‌طلبانه، ایجاد شبکه‌های تروریستی خود و استفاده از تروریسم» است.

او در ادامه تأکید کرد که نتیجه اقدامات جمهوری اسلامی تا امروز چیزی جز «آشوب، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی» در منطقه خاورمیانه نبوده است.

ملک سلمان در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به اعضای سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست تا برای دستیابی به راه حلی جامع و اتخاذ موضعی سرسختانه در قبال حکومت ایران بکوشند.

در واکنش به این اظهارات، مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، سوم مهر، نطق پادشاه عربستان سعودی در سازمان ملل را «مغرضانه» خواند و او را متهم کرد که به ایران «اتهامات بی‌پایه» زده است.

نماینده ایران در سازمان ملل، عربستان را متقابلاً متهم کرد که «الهام‌بخش تروریسم در منطقه و عامل بی‌ثباتی» بوده است.

او گفت: «امروز دیگر کاملاً آشکار شده‌است که ایدئولوژی وهابی عربستان الهام‌بخش اصلی خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده بوده و این کشور نیز با دلارهای نفتی خود اصلی‌ترین حامی مالی این گروه‌ها به‌شمار می‌رود.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در واکنش خود، سخنان پادشاه عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل را «هذیان‌گویی» خواند.

وی روز پنج‌شنبه گفت که به باور او عربستان سعودی «تبدیل به موجودی حقیر در میان کشور‌های عربی» شده است و ضمن رد اتهام‌ها علیه ایران، در مقابل عربستان سعودی را به حمایت از تروریسم و دامن زدن به ناآرامی‌ها در خاورمیانه متهم کرد.

آمریکا و چندین کشور عربی جمهوری اسلامی را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و حمایت تسلیحاتی از گروه‌های شبه‌نظامی متهم می‌کنند، اما مقام‌های ایران همواره این اتهام را رد می‌کنند.

در همین حال روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل که به نظر می‌رسد ادامه خواهد یافت فشار را بر ایران در رابطه با همسایگان جنوبی‌اش افزایش داده است.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز چهارشنبه خبر داد که طی یک یا دو روز آینده یک کشور عرب دیگر با اسرائیل توافق صلح امضا می‌کند.

منابع: خبرگزاری‌های میزان و ایلنا، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG