لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

ایران: مسئولیت کشته شدن قاسم سلیمانی علاوه‌بر ترامپ، «هم اکنون متوجه کاخ سفید است»


تصویر قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که در حمله آمریکا کشته شدند، روی یک بیلبورد در بغداد.
تصویر قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که در حمله آمریکا کشته شدند، روی یک بیلبورد در بغداد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در عملیات پهپادی آمریکا مدعی شده است که علاوه‌بر دولت دونالد ترامپ، «هم‌اکنون نیز مسئولیت آن متوجه کاخ سفید است».

در بیانیه وزارت خارجه ایران همچنین آمده است که این اقدام آمریکا مصداق «حمله تروریستی» است و پیگیری‌ها برای پاسخگو کردن عاملان آن همچنان ادامه دارد.

هنوز معلوم نیست مقام‌های ایرانی از طریق کدام مرجع بین‌المللی به‌دنبال برگزاری چنین دادگاهی هستند اما سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشتر گفته بود این‌که از چه مسیرهایی در حوزه بین‌الملل می‌توان مقامات سابق ایالات متحده را وادار به پاسخ‌گویی کرد، در دست بررسی است.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ هنگامی‌که با گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از فرودگاه بغداد خارج می‌شد، هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش داد و ایران پنج روز پس از آن، در ۱۸ دی ۱۳۹۸، پایگاه عین‌الاسد - مقر نیروهای آمریکایی - در عراق را با موشک هدف قرار داد.

ده‌ها سرباز آمریکایی در آن رویداد دچار شوک روانی شدند و بعدها نیز اعلام شد که برخی از آن‌ها جراحات جسمانی داشته‌اند.

ساعاتی بعد در بامداد همان روز، یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تهران سرنگون شد. تمام ۱۷۶ سرنشین پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین جان باختند.

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی در دو سال گذشته بارها گفته‌اند که «انتقامی سخت» در انتظار عاملان کشته شدن فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران است.

مقامات وقت آمریکا، همواره کشتن قاسم سلیمانی را بخشی از برنامه کشورشان در «مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان» دانسته و تاکید می‌کنند که اقدامات قاسم سلیمانی در منطقه خاورمیانه، امنیت آمریکاییان را به خطر انداخته بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین، در دفاع از این عملیات گفته بودند که «جهان بدون قاسم سلیمانی، جهانی امن‌تر است».

در همین زمینه، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل ۲۹ آذر فاش کرد که این کشور در عملیات منجر به قتل قاسم سلیمانی نقش داشته است.

تامیر هیمن، که کشتن قاسم سلیمانی در دوران ریاست او بر «امان» سازمان اطلاعات نظامی ارتش رخ داد، جزئیاتی در مورد «کمک اسرائیل» برای انجام این عملیات ارائه نکرده است.

چند روز پس از کشته شدن فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به فرمان مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گزارش داده بود که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به آمریکا در این سوءقصد کمک کردند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های ایران و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/خ
XS
SM
MD
LG