لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

تیراندازی دوباره در شاهچراغ؛ دست‌کم «یک نفر» کشته و «هفت تن» مجروح شدند


گزارش‌ها از ایران حاکی است که در جریان این حملۀ مسلحانه دست‌کم «هفت تن» مجروح و «یک تن» کشته شده
گزارش‌ها از ایران حاکی است که در جریان این حملۀ مسلحانه دست‌کم «هفت تن» مجروح و «یک تن» کشته شده

رسانه‌های ایران غروب یکشنبه ۲۲ مرداد از حملۀ دوبارۀ افراد مسلح به حرم شاهچراغ در شهر شیراز خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا گزارش داد در پی تیراندازی دو فرد مهاجم به حرم شاهچراغ که ساعت ۱۹ به‌وقت محلی اتفاق افتاد، تاکنون «چهار نفر» کشته و دست‌کم «هفت تن» مجروح شده‌اند.

به نوشتۀ این خبرگزاری، مهاجمان از در موسوم به «باب‌المهدی» وارد حرم شدند و یکی از آنها بازداشت و دیگری «متواری» شده است.

ایسنا همچنین اعلام کرد در پی این حمله، درهای این حرم بسته شده و نیروهای امنیتی به دنبال دومین مهاجم هستند.

همزمان ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، نیز به نقل از «یکی از مسئولان حرم» اعلام کرد که چهار تن شامل «دو خادم و دو زائر» در این حادثه هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که دو خادم کشته شده‌اند و حال دیگر مضروبان «وخیم» است.

ساعتی پس از این حمله،‌ معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، فرد مهاجم را «عامل تکفیری» خواند و گفت او از ورودی حرم شاهچراغ «اقدام به تیراندازی به سمت زائران و خادمان کرد».

خبرگزاری میزان، مرکز رسانۀ قوه قضائیه جمهوری اسلامی، شامگاه یکشنبه اعلام کرد که در جریان این حمله تنها «یک نفر» به نام «غلامعباس عباسی» کشته‌شده است. این رسانه، همچنین از انتقال «هشت مجروح» به سه بیمارستان در شیراز خبر داد.

در همین حال، نمایندۀ شیراز در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایسنا گفت بعد از تماس‌هایی که با محل حادثه گرفته، باخبر شده که بر اثر این حمله مسلحانه «دو نفر» کشته و «۱۰ نفر» مجروح شده‌اند. او کشته‌شدگان را «خادمان حرم شاهچراغ» خواند.

ابراهیم عزیزی همچنین خبر داد علاوه‌بر یک مهاجم، «چند نفر» دیگر نیز در رابطه با این حمله بازداشت شده‌اند.

این نماینده که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست، با انتقاد از «شورای تأمین استان فارس» گفت انتظار می‌رفت که این شورا «تدابیر پیشگیرانه‌تری» برای جلوگیری از چنین حمله‌ای اجرا می‌کرد.

به گفتۀ عزیزی، قرار است کمیسیون امنیت ملی مجلس روز دوشنبه جلسه‌ای درباره این حمله برگزار می‌کند.

این دومین بار در طول یک سال گذشته است که در شاهچراغ شیراز حملۀ مسلحانه اتفاق می‌افتد. چهارم آبان سال گذشته در حمله‌ای جداگانه به حرم شاهچراغ، بنابر آمار رسمی منتشر شده، دست‌کم ۱۳ تن کشته و ۲۰ تن زخمی و مجروح شدند.

حملۀ آن زمان مصادف با چهلمین روز جان باختن مهسا امینی و در بحبوحه اعتراضات سراسری ایران صورت گرفت.

ساعتی پس از حملۀ آبان‌ماه پارسال به شاهچراغ، گروه داعش با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت آن را برعهده گرفت.

وزارت اطلاعات نیز روز ۱۶ آبان مدعی شد که «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده» و ۲۶ تبعه خارجی را در ارتباط با آن حمله بازداشت کرده که عمدتاً شهروندان «جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان» بودند.

روز ۱۸ آذر ۱۴۰۱، رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست برای پنج نفر در پروندۀ «حملۀ شاهچراغ» شیراز خبر داد و در آستانۀ‌ سال ۱۴۰۲، دادگاه انقلاب شیراز دو نفر از متهمان پرونده «حملۀ ‌شاهچراغ» به نام‌های محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی را به «اعدام در ملاء عام» محکوم کرد.

دادگاه انقلاب هر پنج متهم پرونده مذکور را از «اتباع خارجی و عضو گروه تروریستی داعش» معرفی کرد. سه نفر دیگر هم به «مجازات‌های سنگین حبس» محکوم شدند.

رسانه‌های ایران روز ۱۷ تیرماه امسال خبر دادند حکم اعدام دو متهم پرونده حمله به شاهچراغ بامداد همان روز در شیراز و در ملاء عام اجرا شد.

اجرای حکم اعدام این دو تبعۀ افغانستان در شرایطی صورت گرفت که گروهی از کارشناسان و فعالان حقوق بشر، «عادلانه بودن روند دادرسی» و محاکمۀ آن‌ها را «بدون مدارکی که دال بر مجرمیت‌شان باشد»، زیر سوال بردند.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایرنا،‌ ایسنا، میزان و رادیوفردا/ع.م./آ.ت.
XS
SM
MD
LG