لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

واکنش ایران به حکم «حبس ابد» حمید نوری:‌ دادگاه فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت قانونی است


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی عصر پنج‌شنبه ۲۳ تیرماه اعلام حکم «حبس ابد» برای حمید نوری در دادگاه سوئد را «قویاً» محکوم کرد و گفت از نظر تهران، این «حکمِ غیرقانونی» از اساس «مردود، مخدوش و غیرقابل قبول» است.

ناصر کنعانی به فاصله کوتاهی پس از اعلام رسمی محکومیت حمید نوری در دادگاه، ضمن اعتراض «شدید» به حکم صادر شده، سوئد را «در قبال خساراتی که به این دلیل بر روابط دوجانبه وارد می‌شود» مسئول دانست.

او دادگاه سوئد را به دلیل صدور آن‌چه که «بیانیه سیاسی» خواند، به «وارد کردن اتهامات بی‌اساس و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام قضایی»ِ آن متهم کرد و افزود که این دادگاه، «فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت قانونی است».

پس از ۹ ماه دادرسی، قاضی و هیئت منصفه دادگاه منطقه استکهلم روز ۲۳ تیر، حمید نوری را به جرم مشارکت در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ به حبس ابد محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین نظام قضایی سوئد را به «حمایت و ترویج تروریسم» از طریق «نقض مسئولیت بین‌المللی» این کشور در زمینه مبارزه غیرگزینشی با تروریسم متهم کرد.

آقای کنعانی در تکمیل ادعای حکومت ایران، مقام‌های قضایی سوئد را متهم کرد که در روند رسیدگی به پرونده حمید نوری، «فضا را کاملا در اختیار گروهک تروریستی منافقین قرار داده و حتی به آقای نوری اجازه ندادند شاهدان خود را به دادگاه معرفی و از حق خود دفاع کند».

او افزود برای جمهوری اسلامی ایران کاملا مسلم و محرز است که پرونده حمید نوری «تنها بهانه‌ای برای یک اقدام سیاسی فاقد هرگونه استنادات واقعی و وجاهت حقوقی بوده است».

حمید نوری معروف به «حمید عباسی»، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دو اتهام اصلی «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در سوئد محاکمه شد.

این نخستین‌ بار است که پس از بیش از سه دهه از اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ در زندان‌های ایران، یکی از متهمان این پرونده دادگاهی و محکوم می‌شود.

در تابستان ۱۳۶۷، یک گروه چهارنفره با فرمان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی را که در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان‌ها بودند، دوباره «محاکمه» و با اتهام‌های سیاسی اعدام کردند.

حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، ابراهیم رئیسی و مصطفی پورمحمدی چهار مقام قضایی و چهره اصلی این «هیئت مرگ» بودند.

دادستان سوئد پیشتر با متهم کردن نوری به «جنایت جنگی» و «قتل عمد» خواستار صدور حکم «حبس ابد» برای او شده بود.

در پی اعلام این حکم در روز پنج‌شنبه، ده‌ها تن از جامعه نویسندگان، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، حقوقدانان و کنشگران سیاسی و مدنی ایران در بیانیه‌ای مشترک محکومیت حمید نوری به حبس ابد را «یک پیروزی تاریخی و آغازی تازه برای جنبش دادخواهی» در ایران دانستند.

شماری از چهره‌های شناخته شده جامعه مدنی و ادبی ایران از جمله شیرین عبادی، یدالله رویایی، اسفندیار منفردزاده، مهرانگیز کار، آذر نفیسی و سعید دهقان از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

با استفاده از خبرگزاری ایرنا و ایسنا، بیانیه جمعی و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG