لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

از درصد جانبازی تا طرح «پوتین-مدودف»، تلاش فدراسیون‌ها برای دور زدن قانون بازنشستگان


محمد درخشان پس از کناره‌گیری الزامی از ریاست فدراسیون جودو به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشستگان، به عنوان سرپرست نایب رئیسی این فدراسیون برگزیده شده‌است.

محمدرضا عمادی نایب رئیس سابق فدراسیون جودو که به جای سردار درخشان انتخاب شده، درخشان را در پستی که تاکنون خودش در اختیار داشت به کار گرفته‌است.

قانون بازنشستگان طی هفته‌های اخیر با مقاومت برخی رؤسای فدراسیون‌ها مواجه بوده. آنان فدراسیون‌های خود را غیردولتی می‌دانند. گرچه قانون مورد نظر، استفاده‌کنندگان از منابع دولتی را هم مشمول این قانون دانسته‌است.

بنا بر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها برخی مدیران مانند تاج و ضیایی در فوتبال و والیبال، در تماس و ملاقات با مسئولان فدراسیون جهانی بر دخالت دولتی در ایران و نقض قوانین جهانی ورزشی هشدار داده‌اند.

محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش، در اتومبیل‌رانی محمود صیدانلو، در اسکواش مسعود سلیمانی، در اسکی عبدی افتخاری و در انجمن‌های ورزشی غلامعلی علیپور از جمله روسای بازنشسته‌اند.

تعدادشان پرشمار است. در پرورش اندام ناصر پورعلی‌فرد، تکواندو سیدمحمد پولادگر، تیروکمان غلامرضا شعبانی بهار، چوگان حجت‌الله دهخدایی و شمشیربازی فضل‌الله باقرزاده.

در قایقرانی غلامرضا امینی، کاراته محمدصادق فرجی، ناشنوایان مصطفی کریمی، فدراسیون همگانی به ریاست سردار مجدآرا، والیبال احمد ضیایی، فوتبال مهدی تاج و وزنه‌برداری هم علی مرادی.

علیرضا رحیمی هندبال، محمود رشیدی ورزش‌های رزمی و مجید شایسته داماد حجت‌الاسلام قرائتی که ریاست فدراسیون تنیس را به عهده دارد نیز طبق این قانون باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.

عده‌ای از رؤسای فدراسیون‌ها با ارائه مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی ارشد، در تلاش برای ادامه ریاست‌اند. سایت مشرق نوشته برخی از آنها در دوران «سازمان تربیت بدنی» در مرکز آموزش مدرک گرفته و معادل‌سازی کرده‌اند.

بعضی از مدیران نیز با روش‌هایی مانند درصد جانبازی و ایثارگری، می‌خواهند در راس فدراسیون‌ها باقی بمانند. از جمله مهدی تاج که ماجرای افزایش ناگهانی درصد جانبازی‌اش سوژه طنز روزنامه‌های ورزشی شد.

طرح فدراسیون جودو برای دور زدن قانون منع استفاده از بازنشستگان که یادآور مدل پوتین-مدودف است، اگر با مخالفت وزارت ورزش و جوانان مواجه نشود در سایر فدراسیون‌ها هم اعمال خواهد شد.

مدل پوتین-مدودف به ولادیمیر پوتین و دمیتری مدودف اشاره دارد که در دوره‌های مختلف رئیس جمهور روسیه بوده‌اند و با «پاس دادن» این سِمت به هم سعی در دور زدن قوانین محدودکننده دوره ریاست‌جمهوری برای یک فرد را داشته‌اند تا قدرت را در حلقه خود نگه دارند.

مصطفی کریمی رئیس فدراسیون ناشنوایان به خبرگزاری ایسنا گفته: «نکته تاریک قانون یادشده این است که نمی‌دانم چرا خود نمایندگان مجلس مستثنی شده‌اند. اگر نمایندگان می‌خواهند حسن نیت خود را ثابت کنند باید این قانون شامل حال همه باشد نه فقط دولت.»

تاج، ساکت و کفاشیان از مدیران فدراسیون فوتبال، طبق این قانون باید کناره‌گیری کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی در ملاقات با مسئولان فدراسیون فوتبال، پاسخگوی ابهامات طرح شده دربارهٔ قانون بازنشستگان بود.

لاریجانی گفت: «هر مؤسسه‌ای که از بودجه دولتی استفاده کند مشمول قانون خواهد شد و چون فدراسیون‌های ورزشی نیز در فهرست موسسات عمومی غیردولتی‌اند، مشمول قانون خواهند بود که قانونگذاری داخلی است و معنای دخالت دولت در فدراسیون‌ها را ندارد.»

علی لاریجانی همچنین خطاب به مهدی تاج گفت: اینکه شما بتوانید خود را مستثنی کنید یا خیر، یقیناً به زمان اجرای قانون فعلی نخواهد رسید.

XS
SM
MD
LG