لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

واکنش تند ایران به توصیه «خویشتن‌داری» در برابر معترضان


عباس موسوی (چپ) در کنار وزیر خارجه
عباس موسوی (چپ) در کنار وزیر خارجه

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۳۰ آبان‌ماه، به توصیه اتحادیه اروپا در مورد خویشتن‌داری در برابر معترضان واکنشی تند نشان داد.

سخنگوی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در واکنشی دیرهنگام به اعتراضات مرگبار یک هفته گذشته در ایران از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خواست تا در برابر معترضان «خویشتن‌داری حداکثری» نشان دهند.

مایا کوتسیانچیچ که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد همچنین هر گونه خشونت را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان چند روز اخیر در ایران تسلیت گفت.

برآوردهای محتاطانه رادیوفردا، بر اساس جمع‌بندی اطلاعات موثق، حاکی از کشته شدن دست‌کم ۱۳۸ نفر در ۳۱ شهر ایران در اعتراضات تا روز ۲۹ آبان است.​

با توجه به قطعی اینترنت در ایران و فضای امنیتی حاکم بر شهرها، این آمار بر اساس گفت‌وگوهایی با فعالان مدنی در داخل ایران، و گزارش نهادهای حقوق بشری و تهیه شده است.

تازه‌ترین مورد از اعتراضات گسترده در کشور کمتر از ۲۴ ساعت پس از گران شدن بنزین آغاز شد، اما بلافاصله همچون گذشته به مسائل دیگر تسری یافت و حتی شعار و حمله به اصل نظام را نیز شامل شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بلافاصله به اظهار نظر همتای اروپایی خود واکنشی تند نشان داد و از او خواست که از دخالت در امور ایران خودداری کند.

عباس موسوی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد این اظهارات را «دخالت در امور داخلی ایران» دانست.

آقای موسوی در ادامه واکنش اتحادیه اروپا را «اظهارات مداخله‌آمیز و اشک تمساح برای دفاع از اشرار و تخریب‌کنندگان اموال و اماکن عمومی و حتی خصوصی در ایران»‌ توصیف کرد.


اولین بار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، معترضان خیابانی را «اشرار» و «دشمن» توصیف کرد، عناوینی که در چند روز گذشته دیگر مقام‌ها در تهران نیز تکرار کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه خود همچنین به کشور‌های اروپایی توصیه کرده است که «بهتر است ابتدا به مشکلات و نابسامانی‌های داخلی خود بپردازند و در پی درمان نارضایتی‌های گسترده‌ای باشند که هر هفته در اروپا... تلفات و بازداشت‌های فراگیر به دنبال داشته است».

منظور از «تلفات نارضایتی‌ها» در اروپا در بیانیه وزارت خارجه مشخص نشده است.

پاسخ روسیه به آمریکا در حمایت از ایران

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه وزارت خارجه روسیه نیز که در یک هفته گذشته در برابر اعتراضات ایران سکوت کرده بود به وزارتخانه همتای خود در واشینگتن پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پی اعلام حمایت وزیر خارجه آمریکا از معترضان در ایران ضمن ابراز «تعجب» گفت که رخدادهای اخیر در ایران «تا حد زیادی نتیجه اقدامات آمریکا» است.


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز ۲۷ آبان گفته بود که ایالات متحده اعتراض‌ها در ایران را رصد می‌کند و عمیقا نگران گزارش‌های منتشر شده درباره تعداد تلفات این اعتراض‌هاست.

او روز ۳۰ آبان نیز از معترضان خواست تا برای وزارتخانه او از اعتراضات عکس و ویدئو بفرستند و در ادامه تهدید کرد که افرادی که در «سرکوب» دخالت دارند مجازات خواهند شد.

در مقابل ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه، «فشار تحریم‌های اساسا غیرقانونی و گسترده» آمریکا علیه ایران را دلیل اصلی گران شدن بنزین در ایران و متعاقب آن اعتراض وسیع مردم دانسته است.

خانم زاخارووا در ادامه بر نکته‌ای انگشت گذاشته که مقام‌های جمهوری اسلامی در چند روز اخیر بارها تکرار کرده‌اند: «ما عوامل خارجی زیادی را می‌بینیم که تلاش می‌کنند بر روند وضعیت داخلی ایران اثر بگذارند.»

به گفته این مقام روسیه، «حقوق بنیادی و منافع مشروع» مردم ایران «به‌واسطه اقدامات واشینگتن نقض شده است».

به نظر می‌رسد اشاره این مقام روس به سیاست فشار حداکثری آمریکا باشد که با تحریم‌های گسترده علیه مقامات جمهوری اسلامی همراه بوده است.

این در حالی است که حتی خود مقام‌های ایران در چند روز گذشته از تحریم‌ها سخنی نگفته‌اند، گرچه همچون موارد گذشته به طور کلی آمریکا و «دشمن» را به دست داشتن در این رخدادها متهم کرده‌اند.

منابع: وب‌سایت وزارت خارجه، خبرگزاری‌های فرانسه و اینترفکس/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG