لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۱

پیشنهاد سپاه به دولت روحانی: تهدید غرب به خروج از برجام و ان‌پی‌تی‎


حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران پیش‌بینی کرده که آمریکا از برجام خارج نمی‌شود ولی تحریم‌ها را حفظ می‌کند
حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران پیش‌بینی کرده که آمریکا از برجام خارج نمی‌شود ولی تحریم‌ها را حفظ می‌کند

جانشین فرمانده سپاه پاسداران خبر داد که این نهاد به دولت پیشنهاد کرده تا به مقامات غربی اعلام کند، ایران از برجام و پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «ان‌پی‌تی» خارج می‌شود و فعالیت‌های اتمی خود را «به شکل نامحدودی» از سرخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین سلامی روز پنج شنبه ششم اردیبهشت در جمع روسای کل دادگستری و دادستان‌های کل کشور گفت که آمریکا «به احتمال قوی از برجام خارج نمی‌شود ولی تحریم‌ها را حفظ می‌کند».

وی مقامات آمریکا را متهم کرد که «با حفظ برجام ولی گسترش تحریم‌ها» تلاش خواهند کرد مردم ایران را «در برابر سپاه پاسداران قرار بدهند و در نهایت نارضایتی ملت را به قوه قضائیه و رهبری منتقل کنند».

آقای سلامی همچنین از مقامات دولت خواست که «مقتدرانه‌تر سخن بگویند» و این ذهنیت را که جمهوری اسلامی در مقابل «هر موضع» آمریکا از برجام خارج نخواهد شد از بین ببرند.

وی اضافه کرد: «حتی ما به دولتمردانمان پیشنهاد داده‌ایم که بگویند ما از برجام و ان‌پی‌تی خارج می‌شویم و فعالیت‌های هسته‌ای را به شکل نامحدودی از سر می‌گیریم؛ در این صورت اروپایی‌ها و امریکایی‌ها دیوانه می‌شوند... و کشورهای غربی مجبورند به اقتدار ما تن دهند».

این اظهارات دو روز پس از آن بیان می‌شود که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، تهدید کرده بود که در صورت خروج طرف مقابل از برجام، جمهوری اسلامی ایران « اقدامات تعجب برانگیزی را دستور کار دارد».

یک روز بعد نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت کهایران در صورت خروج آمریکا از برجام ممکن است از پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «ان‌پی‌تی»، خارج شود.

واپسین باری که دونالد ترامپ دستور به تعلیق تحریم‌های مربوط به توافق اتمی داد، تاکید کرد طرف‌های مذاکره با ایران تا ۲۲ اردیبهشت مهلت دارند تا «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد.

چهار شرط رئیس‌جمهوری آمریکا برای ماندن در توافق اتمی «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران هستند.

در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی هم مخالف توافق اتمی ایران هستند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پیش بینی کرده که دونالد ترامپ «به دلایل مسایل داخلی، خود را از این توافق خلاص خواهد کرد».

با این حال کریستوفر فرد، مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا، می‌گویند واشینگتن به‌دنبال مذاکره دوباره بر سر برجام یا تغییر آن نیست، بلکه قصد دارد با تهران به توافق‌های مکملی برسد تا «کاستی‌ها برطرف شود».

درهمین حال شماری از دیپلمات‌های اروپایی که نامشان ذکر نشده به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان به مرحله حفظ توافق اتمی با ایران نزدیک شده‌اند و بحث «توافق جدیدی با ایران مطرح نیست»، بلکه «توافقی که بتوان با آن دونالد ترامپ را راضی نگه داشت».

ایران پیش از این مذاکره دوباره بر سر توافق اتمی و همچنین مذاکره درباره برنامه موشکی خود را رد کرده است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های ایرنا، رویترز و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG