لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

سرنوشت نامعلوم فعالیت میدان گازی مشترک ایران و بریتانیا


یکی از تأسیسات نفتی در دریای شمال
یکی از تأسیسات نفتی در دریای شمال

مجوز جدید آمریکا در رابطه با یک پروژه میدان گازی مشترک میان ایران و بریتانیا، گمانه‌زنی‌ها برای توقف تولید گاز این میدان را افزایش داده‌است.

شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) که خردادماه سال جاری توسعه میدان گازی رام (Rhum) در دریای شمال را به‌خاطر تحریم‌های آمریکا متوقف کرده بود، اکنون با مشکل جدیدی مواجه شده‌است و احتمالاً مجبور به توقف تولید گاز شود. شرکت بی‌پی مالک نیمی از سهم این میدان است و نیم دیگر سهم میدان نیز در اختیار شرکت «نیکو» وابسته به شرکت ملی نفت ایران است.

بی‌پی قرار بود در ازای دریافت ۴۰۳ میلیون دلار سهم خود در این میدان، و دو میدان دیگر را، به شرکت «سریکا انرژی» بریتانیا واگذار کند.

شرکت سریکا انرژی دوشنبه ۹ مهرماه در سایت رسمی خود اعلام کرده‌است که آمریکا مجوز ارائه خدمات، فروش تجهیزات و ورود شهروندان این کشور به پروژه رام را تنها تا ۴ نوامبر، ۱۳ آبان ماه، که تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران اعمال می‌شود، تمدید کرده‌است. معلوم نیست که بعد از این تاریخ، سرنوشت این پروژه چه خواهد شد.

با وجود اختلال در توسعه میدان و فروش آن به شرکت شرکت سریکا، این شرکت اعلام کرده‌است که خوشحال است که دست کم، تولید گاز از میدان رام ادامه فعلاً تا ۱۳ آبان ماه ادامه می‌یابد.

مجوز قبلی آمریکا برای معافیت از تحریم‌ها پیرامون این پروژه روز گذشته، ۳۰ سپتامبر پایان یافت. عدم تمدید مجوز آمریکا، وضعیت این پروژه را پیچیده می‌کرد. در دور قبلی تحریم‌ها، شرکت بی‌پی مجبور به توقف کامل تولید گاز از این میدان شده بود.

شرکت ملی نفت ایران شش سال پیش از انقلاب اسلامی در میدان گازی رام در دریای شمال در نزدیکی نروژ سرمایه‌گذاری کرد و این پروژه در سال ۲۰۰۵ به مرحله بهره‌برداری رسید، اما شرکت «بی‌پی» در سال ۲۰۱۰ به‌خاطر تحریم‌ها علیه ایران، این پروژه را متوقف کرد و بعد از برچیده شدن تحریم‌ها، دوباره تولید گاز از میدان رام آغاز شد.

لازمه ادامه کار این میدان، همچنین خرید و فروش سهم بی‌پی به سریکا انرژی، گرفتن مجوزهای لازم از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا است تا شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی بتوانند در این پروژه فعالیت داشته باشند. هم‌اکنون «باب دادلی» رئیس شرکت «بی‌پی» شهروند آمریکا است.

شرکت بی‌پی خرداد ماه سال جاری با اعلام توقف حفر یک چاه در این پروژه، گفت که فعلاً تصمیم برای برخی اقدامات پیرامون میدان رام متوقف شده‌است تا دقیقاً معلوم شود که تحریم‌های آمریکا به کجا می‌کشد.

این شرکت می‌گوید که همراه با «سریکا انرژی» مشغول رایزنی با دولت‌های بریتانیا و آمریکا است.

پیشتر مقامات شرکت «سریکا انرژی» اعلام کرده بودند که اگر اروپا تحریم‌هایی علیه ایران وضع نکند، امکان ادامه کار میدان رام وجود دارد، اما دشواری مربوط به مواقع اضطراری است و اگر حادثه غیرمترقبه‌ای در این میدان بیفتد، کمک خواستن از شرکت‌های آمریکایی برای خروج از بحران ناممکن خواهد بود.

شرکت بی‌پی، همچنین گردانندهٔ میدان گازی «شاه‌دنیز» جمهوری آذربایجان در دریای خزر است که ایران نیز سهمی ۱۰ درصدی در آن دارد. آمریکا این پروژه را از تحریم‌ها معاف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG