لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

«نیمی» از برنج تولید ایران با افزایش قیمت‌ها بی‌مشتری مانده است


خبرگزاری‌های داخلی ایران از افزایش قیمت برنج تولیدی ایران «به سطحی بیش از توان خرید مصرف‌کنندگان»، بروز رکود در بازار برنج و همچنین کاهش چشمگیر خرید میوه از سوی شهروندان در ایام نوروز امسال خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل روز دوشنبه ۷ فروردین خبر داد که «به نظر می‌رسد بیش از ۵۰ درصد از برنج تولیدی سال گذشته موجود است اما در سال‌های گذشته در نیمه دوم سال، دوسوم برنج به فروش می‌رسید.»

حسن تقی‌زاده با بیان این‌که رکود در بازار برنج ایرانی از بهمن سال گذشته آغاز شد، گفت: «در سال جدید تغییری در رویه بازار ایجاد نشد چراکه قیمت‌ها بیش از توان خرید مصرف‌کنندگان افزایش پیدا کرد.»

به‌گفته این مقام صنفی، قیمت برنج خارجی هم بعد از افزایش تقاضا تصاعدی شد، به‌طوری‌که برنج پاکستانی از کیلویی ۳۰ هزار تومان به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید و عرضه‌کنندگان برنج خارجی بازار را به‌گونه‌ای مدیریت کردند که برنج به میزان کافی در بازار وارد نشود تا بتوانند قیمت را افزایش بدهند؛ این در حالی است که قیمت انواع برنج ایرانی تغییر و تحولی نداشت.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل همچنین قیمت برنج داخلی را کیلویی ۹۰ هزار تومان اعلام کرد اما افزود این برنج «در واحدهای عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود».

این فعال اقتصادی در ادامه نیز گفت که «امروز مشتری وجود ندارد و برنج دست کشاورزان مانده است. دولت و تعاونی روستایی نیز نتوانست در حجم زیاد خرید انجام بدهند چراکه نیاز به سرمایه قابل توجه داشت.»

خبرگزاری ایسنا پیشتر گزارش داده بود که در میانه اسفند انواع برنج ایرانی در مغازه‌های سطح شهر تهران از هر کیلو ۷۵ هزار تومان (عنبربو خوزستان) تا هر کیلو ۱۸۰ هزار تومان (دم‌سیاه صدری دودی سنتی گیلان) فروخته می‌شد.

این در حالی است که با توجه به نرخ تورم حدود ۶۴ درصد، این قیمت‌ها حتی در مدت‌زمان کوتاه نیز ثابت نیست و بر آن‌ها افزوده می‌شود.

هم‌زمان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم از کاهش خرید میوه در آستانه نوروز خبر داد و گفت: «مردم خرید میوه را به دو روز پایانی اسفند موکول کردند چراکه دیگر مانند گذشته سبدی میوه خرید نمی‌کنند و از آنجایی که نوروز امسال با رمضان مصادف شد، حجم خرید میوه کاهش چشمگیری کرد.»

اسماعیل مرادیان در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد که قیمت اجاره غرفه‌ها بالا رفته است و متصدی‌ها برای اینکه بتواند هزینه‌ها را جبران کند، قیمت عرضه محصولات را در میادین افزایش دادند.

خبرگزاری فارس نیز روز دوشنبه از کمبود نان در استان گیلان به دلیل «عدم برنامه‌ریزی مناسب برای چرخه تولید و توزیع آرد که موجب تعطیلی نانوایی‌ها یا محدود شدن فعالیت آن‌ها شده» خبر داد.

نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۶۳.۹ درصد افزایش یافته که یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

بر اساس گزارش‌ها هم‌زمان با افزایش فشارهای اقتصادی در ایران، گرایش مردم به معاوضه لوازم شخصی و خانگی با مواد غذایی، هم‌چنین خرید «دانه‌ای» میوه افزایش یافته است.

روزنامه شرق روز بیستم ۲۰ آذر در گزارشی به بررسی آگهی‌های فروش لوازم شخصی و خانگی در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ویژه در ایران پرداخته و به موارد متعددی از درخواست تعویض لوازم دست دوم اعم از لباس، کفش، جاروبرقی، بخاری با مرغ، روغن، برنج یا حبوبات اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG