لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

حمله دوباره به آمریکا به اتهام «مانع‌تراشی» در راه کمک به سیل‌زدگان


حسن روحانی،‌ رئیس جمهور (از چپ، دوم)
حسن روحانی،‌ رئیس جمهور (از چپ، دوم)

در حمله‌ای دوباره به دولت ایالات متحده در ارتباط با تحریم‌های یک‌جانبه، حسن روحانی،‌ رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، آمریکا را متهم کرد که «مانع ارسال کمک به ایران شده است».

آقای روحانی روز چهارشنبه پیش از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی چند جمله‌ای ایراد کرد و در این چند جمله آمریکا را متهم کرد که حساب‌های بانکی هلال احمر را «بسته است».

او با اشاره به حادثه سیلی که بیش از دو هفته است ایران را درمی‌نوردد گفت: «در این حادثه دشمنانی که با بستن حساب‌های هلال‌احمر مانع ارسال کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به هم‌وطنان خود شدند، روسیاه شدند.»

او افزود: «روسیاهان هنوز قادر به جبران خسارت‌های سیل چند ماه قبل آمریکا نیستند.»

رئیس جمهور ایران درباره این «روسیاهی» توضیح بیشتری نداد.

این اظهارات در حالی است که هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد.

از سوی دیگر، ایگنیشس ایولف یورک، از دفتر روابط عمومی صلیب سرخ جهانی در ژنو سوئیس، روز چهارشنبه به رادیو فردا گفت: «اگر هلال احمر ایران درخواست کمک کند، صلیب سرخ جهانی در حال حاضر محدودیتی برای این کار ندارد».

یک روز پیشتر، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، حکومت تهران را مسئول خسارات سیل شدید هفته‌های اخیر در ایران دانسته و در عین حال گفت که واشینگتن آماده ارسال کمک مالی به سیل‌زدگان از طریق صلیب سرخ و انتقال آن به هلال احمر ایران است.

آقای پومپئو گفت که «سوء‌مدیریت» حکومت ایران در زمینه شهرسازی و آمادگی برای سوانح به این فاجعه منجر شده است.

این پاسخی بود به موضع عده‌ای از مقامات جمهوری اسلامی که در دو روز گذشته چند بار دولت آمریکا را متهم کرده‌اند که با تحریم‌های یک‌جانبه خود راه کمک خارجی به سیل‌زدگان را بسته است.

از جمله بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که به دلیل تحریم‌های آمریکا تمامی حساب‌های هلال احمر ایران در بانک‌های خارجی «مسدود شده» و هیچ نهاد خارجی نمی‌تواند برای مردم سیل‌زده ایران «کمک مالی ارسال کند».

محمدجواد ظریف، همتای مایک پومپئو، نیز در دو توییت پیشنهاد کمک از سوی آمریکا به ایران را «خبر جعلی» خواند و با اشاره به یک سخنرانی مدیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ چنین گفت که تحریم‌ها راه کمک به هلال احمر ایران را بسته است.

پیتر مائورر، مقام عالی صلیب سرخ، در یک سخنرانی که متن آن روز دوشنبه گذشته منتشر شد مشخصا به ایران اشاره نکرد، اما گفت: «برنامه‌های تحریمی پیچیده و اقدامات ضدتروریستی مانع دیگری است در برابر اقدامات بشردوستانه بی‌طرفانه.»

در همین زمینه هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از یک دفتر کمک‌رسانی سازمان ملل به اثر منفی تحریم‌های یک‌جانبه بر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در ایران اشاره کرده بود.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز چهارشنبه به نقل از علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، گفت: «پیش از تحریم‌ها برخی حساب‌های دارای سوئیفت متعلق به هلال احمر داشتیم که از طریق آنها برای جذب کمک جهانی اقدام می‌کردیم، اما در حال حاضر این حساب‌ها مشمول تحریم شده است و امکان انتقال پول از کشورهای دیگر و همین طور از فدراسیون جهانی صلیب سرخ به ایران در هنگام حادثه وجود ندارد.»

سیلی که در دو هفته گذشته بیش از ۲۵ استان ایران را تحت تاثیر قرار داده و نزدیک به ۶۰ قربانی بر جای گذاشته برای دولت روحانی چالشی بزرگ ایجاد کرده است، چالشی که انتقاد ناتوانی دولت او در رسیدگی به این بلای طبیعی را در پی داشته است.

مسئله نوع و شکل واکنش به این فاجعه طبیعی به تنش لفظی میان دولت روحانی و سپاه پاسداران نیز دامن زده است.

منابع: خبرگزاری رویترز، وب‌سایت کمیته صلیب سرخ، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG