لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

رضایی: مسئله اف‌ای‌تی‌اف به زمان رفع تحریم بستگی دارد؛ روحانی: ربطی ندارد


حسن روحانی روز چهارشنبه گفت: آیا ما می‌خواهیم به قرن قبل برگردیم و بانک‌ها را ببندیم و سراغ صرافی‌ها برویم؟
حسن روحانی روز چهارشنبه گفت: آیا ما می‌خواهیم به قرن قبل برگردیم و بانک‌ها را ببندیم و سراغ صرافی‌ها برویم؟

در حالی که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفت این نهاد برای تصمیم‌گیری دربارهٔ لوایح مربوط به پول‌شویی منتظر توضیح دولت دربارهٔ زمان رفع تحریم خواهد بود، حسن روحانی در همین روز گفت که تصویب این لوایح «نه ربطی به برجام و نه ربطی به تحریم دارد.»

ادامه جنجال طولانی‌مدت بر سر این لوایح در حالی است که فعالان اقتصادی ایران می‌گویند عدم تصویب آنها و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه پول‌شویی باعث به حداقل رسیدن دادوستد مالی و بانکی حتی با کشورهایی چون چین و روسیه شده است.

«اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پول‌شویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه خود لازم می‌داند. اما اصول‌گرایان حاکم بر کشور می‌گویند با تصویب آن دست ایران برای کمک به نیروهای نیابتی، حزب‌الله لبنان و دیگران، بسته می‌شود.

محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دی‌ماه اعلام کرد بررسی این لوایح با اصرار حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری، در دستور کار قرار گرفت، اما اعضای مجمع همچنان با این لوایح مخالف‌اند.

روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت این نهاد برای تصمیم‌گیری دربارهٔ لوایح مربوط به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم منتظر توضیح دولت دربارهٔ زمان رفع تحریم خواهد بود.

اف.ای.تی.اف به وقت نرمش در خانه آخر
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:31 0:00
لینک مستقیم

اما اظهار نظر آقای رضایی در حالی مطرح می‌شود که در دور پیشین که پس از برجام تحریم‌های هسته‌ای رفع شده بود، به دلیل تعلل طولانی‌مدت در تصویب این لوایح، ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بازگشت و این نهاد به همه کشورها اختیار داد که در نقل و انتقال مالی با ایران به‌طور مستقل و بنا به صلاحدید خود اقدام کنند.

روز چهارشنبه، همزمان با اظهارات محسن رضایی، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، در جلسه هیئت دولت گفت که لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف نه ربطی به برجام دارد و نه ربطی به تحریم، و افزود: «تحریم و برجام باشند یا نباشند، اف‌ای‌تی‌اف لازم است زیرا هر کدام از این‌ها کار خودشان را می‌کنند.»

او توضیح داد: «اف‌ای‌تی‌اف یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی در زمینه مالی در دنیا انجام می‌دهد و همه کشورها از شرق و غرب هم ملحق شده‌اند، اگر بد است چطور همه ملحق شده‌اند؟ چطور تمام اروپا و روسیه و چین و ترکیه و همسایگان ما ملحق شدند؟»

حسن روحانی سپس به هزینه‌هایی که نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف هرروزه روی دست مردم ایران می‌گذارد اشاره کرد و افزود: «تمام کشورهای دوست، به ما می‌گویند اگر ملحق نشوید ارتباط بانکی ما قطع می‌شود.»

حسن روحانی در سخنرانی‌های خود، در زمینه مشکلات اقتصادی مردم تأکید زیادی بر معضل تحریم و مسائلی چون اف‌ای‌تی‌اف دارد. منتقدان او اما «فساد گسترده و ناکارآمدی» دولت او را عامل اصلی تنگدستی مردم ایران عنوان می‌کنند.

با استفاده از خبرگزاری‌های مهر و میزان/ پ. پ./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG