لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

روحانی: گزارش دیوان محاسبات از واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی صد درصد غلط است


حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، می‌گوید دیوان محاسبات باید بر همه نهادها و دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند نظارت کند و گزارش تازه این دیوان درباره ارز مصرفی کشور «صد درصد غلط» است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، آقای روحانی این اظهارات را روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین، در جلسه هیئت دولت، یک روز پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ از سوی دیوان محاسبات در مجلس بیان کرد.

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبان ایران، روز سه‌شنبه، ۲۶ فروردین، با قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس، درباره نحوه مصرف منابع قانون بودجه دو سال پیش گزارشی ارائه کرد.

وی علاوه بر فساد در دستگاه دولتی، بر این موضوع تاکید کرد که افرادی با وجود دریافت ارز دولتی یا کالا وارد نکرده‌اند یا کالاهای وارداتی آنها جزو کالاهای اساسی نبوده است.

رئیس‌ جمهوری ایران روز چهارشنبه در واکنش به این موضوع گفت که بیان مسئولان نباید به گونه‌ای باشد که مردم دچار «شبهه» شوند و گزارش دیوان محاسبات درباره ارز «صد درصد غلط بود».

این سازمان هنوز به انتقادات رئیس جمهور پاسخ نداده است.

اما رئیس بانک مرکزی ایران هم روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته رئیس جمهور را تایید کرده و گفته است که گزارش دیوان محاسبات «صحیح نیست».

عبدالناصر همتی گفت: «... مشخصات اشخاصی که رفع تعهد نکرده‌اند را به سازمان تعزیرات اعلام کرده‌ایم و چند صد میلیون دلار نیز به مرحله کیفری رسیده که قوه قضاییه در حال پیگیری است و این چنین نیست که ۴.۸ میلیارد دلار گم شده باشد.»

حسن روحانی روز چهارشنبه در ادامه دیوان محاسبات را به «بی‌اطلاعی محض» از قوانین و مقررات کشور متهم کرد و اعلام نظر «غیرمنطبق» یک دستگاه نظارتی را برای جمهوری اسلامی «بد» دانست.

وی از مجموعه دولت خواست برای «دفاع از حق»، به این گزارش پاسخ بدهند تا دستگاه‌های نظارتی هم بدانند که بدون «دقت لازم» نمی‌توانند «هر چیزی را بیان کنند».

دیوان محاسبات در بخش دیگری از گزارش اخیر خود اعلام کرده بود که شرکت پخش فرآوردهای نفتی ایران نیز مبالغی شامل ۴۱۴ میلیارد تومان و بیش از ۲۰ میلیون دلار از صادرات فرآورده‌های نفتی را به حساب خزانه واریز نکرده است.


در این گزارش به موضوع جنجال‌برانگیز حقوق‌های نجومی نیز اشاره شده و آمده که مجموع تخلفات مدیران ۱۰۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حسن روحانی روز چهارشنبه در ادامه انتقاد تند خود از دیوان محاسبات گفت: «دیوان محاسبات برای نظارت و محاسبه این که پول‌ها چطور خرج شده، باید موضوع را توسط هر کسی که از بودجه دولت استفاده می‌کند اعم از همه دستگاه‌ها، قوا و نهادهای انقلابی و فرهنگی و... نظارت انجام دهد.»

به گفته رئیس شورای عالی امنیت ملی، نظارت بر بودجه باید «نظارت عام باشد و نه آن که فقط بر یک دستگاه‌ نظارت شود. اینجا خودی و غیرخودی نداریم. اینجا همه خودی هستند.»

آقای روحانی همچنین به طور غیرمستقیم از دیوان محاسبات انتقاد کرد که برای تهیه گزارش خود با مسئولان دولتی «رایزنی» نکرده و نظارت «نصفه و نیمه» انجام می‌دهد.

وی همچنین افزود که دستگاه‌های دولتی با کسی «قهر» نیستند و خودشان گزارش را به دیوان محاسبات داده‌اند.

دیوان محاسبات ایران زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی است و رئیس آن را نیز نمایندگان مجلس با رای خود انتخاب می‌کنند.

منابع: خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG