لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

روحانی: مرجع ما برای خرید واکسن خارجی وزارت بهداشت است


یک روز پس از اعلام تصمیم علی خامنه‌ای برای ممنوع کردن واکسن‌های غربی، حسن روحانی، رئیس ‌جمهور ایران، گفت که «مرجع ما برای واکسن خارجی، وزارت بهداشت است» و مطالبه مردم این است که واکسن را سریع‌تر دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، او که روز شنبه، ۲۰ دی‌ماه، در جلسه ستاد ملی کرونا سخن می‌گفت، بدون اشاره به اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره ممنوعیت خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی، گفت: «علیرغم همه محدودیت‌ها و همه مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کنیم.»

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، هم گفته است که اولین واکسن‌های کرونا که به ایران می‌رسد از «مسیر خرید مستقیم از یک کشور خارجی است‌» و بعد از آن «سهمیه ایران از سبد کوواکس می‌رسد».

او سهمیه ایران از سبد کواکس را «۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن» اعلام کرده، ولی توضیحی درباره نوع و برند این واکسن‌ها نداد.

برنامه کوواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد.

ساعتی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر ایران گفت که ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای شرکت فایزر از آمریکا توسط این سازمان منتفی شد.

دولت ایران پیش از این اعلام کرده بود که مقداری واکسن از یک شرکت اروپایی نیز خریداری کرده و قرار است پول آن از محل پول‌های بلوکه شده در عراق پرداخت شود، ولی درباره نوع واکسن و همچنین سرنوشت احتمالی این تلاش‌ها پس از اظهارات خامنه‌ای هنوز گزارشی منتشر نشده است.

حسن روحانی در سخنان امروز خود همچنین مدعی شد که «برخی شرکت‌های خارجی می‌خواستند واکسن را بر روی مردم ما آزمایش کنند»، ولی وزارت بهداشت ایران با این خواسته مخالفت کرده است.

او درباره جزئیات چنین درخواستی و این که مربوط به کدام کشور یا شرکت بوده،‌ توضیح نداد.

در همین حال اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی نیز با بازتاب منفی بسیار گسترده‌ای مواجه شده است.

بسیاری از کاربران با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، نوشته‌اند که این اظهارات نشان می‌دهد دارو نیز تحریم نبوده و به علت مخالفت‌های داخلی امکان واردات نداشته است.

برخی دیگر از کاربران با اشاره به سخنان قبلی خامنه‌ای که گفته بود طبق «منطق و قانون» نباید وارد امور جزیی اجرایی شود، اظهارات او را دخالت غیرکارشناسی در امور اجرایی کشور توصیف کرده‌اند.

پیش از این بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «واکسن بخرید» خواستار اولویت دادن دولت به خرید واکسن خارجی شده‌‌ بودند.

در واکنشی دیگر، شبکه اجتماعی توئیتر ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره واکسن‌های کرونای ساخت آمریکا و بریتانیا را از حساب‌های کاربری وی در زبان‌های انگلیسی، عربی، اسپانیایی، روسی و فرانسوی حذف کرد.

خامنه‌ای در این توییت‌ها تاکید کرده بود که «اگر آمریکا توانسته بود واکسن تولید کند، این افتضاح کرونایی برایش پیش نمی‌آمد».

شبکه توییتر این اظهارات را «اطلاعات گمراه‌کننده» درباره بحران کرونا خوانده است.

منبع: ایسنا، توییتر خامنه‌ای، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG