لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

حسن روحانی در اشاره به لوایح پولشویی: برای خرید واکسن مشکل داریم


حسن روحانی، رئيس ‌جمهور ایران، گفته است برای خرید واکسن «مشکل داریم» و تلویحا اشاره کرده است که تصویب نشدن لوایح مربوط به پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر خرید واکسن تاثیر دارد.

او که روز شنبه، ششم دی‌ماه، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سخن می‌گفت، از تحریم نیز به عنوان مشکل دیگر نام برد و گفت این موارد باعث می‌شود که خرید واکسن گران‌تر شود.

آقای روحانی دولت آمریکا را متهم به ایجاد مشکل در جریان خرید واکسن کرد و گفت دولت آمریکا در جریان انتقال پول اعلام کرده بود باید پول به یک بانک آمریکایی بیاید ولی ایران به این درخواست اعتماد نکرد.

مقام‌های وزارت دارایی آمریکا که در دوران تحریم، در چنین مواردی مجوز صادر می‌کنند، درباره این موضوع توضیحی نداده‌اند ولی پیش از این یکی از سخنگویان برنامه کوواکس که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت است و در توزیع واکسن بین کشورها فعال است، گفته است که دولت آمریکا مجوز این اقدام را داده و مشکل قانونی وجود ندارد.

عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی ایران، نیز دو روز پیش گفته بود که مجوز وزارت دارایی آمریکا برای این موضوع صادر شده و ایران ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن اختصاص داده است.

علاوه بر این، علی مطهری، نماینده مجلس دهم به تازگی توضیح داده است که مشکل اصلی در خرید واکسن، قرار داشتن ایران در لیست سیاه پولشویی است و به همین دلیل از تصویب نشدن لوایح پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که می‌تواند منجر به خروج ایران از فهرست سیاه پولشویی شود، انتقاد کرده بود.

حسن روحانی در سخنرانی امروز خود همچنین از برخی رسانه‌ها که او «رسانه معاند خارجی پررو» توصیف کرد،‌ به شدت انتقاد کرد.

به گفته رئيس‌ جمهور ایران، این رسانه‌ها جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که واکسن نمی‌خرد، پول خرید ندارد و توان نگهداری واکسن ندارد.

در روزهای گذشته برخی از مقام‌های اجرایی جمهوری اسلامی از جمله رئيس‌ کمیسیون بهداشت مجلس و یک عضو ستاد ملی کرونا گفته بودند که پول خرید واکسن مهیا نشده و ایران امکانات نگهداری واکسن فایزر را ندارد.

از سوی دیگر، بسیاری از شهروندان ساکن ایران با راه‌اندازی هشتگ «واکسن بخرید» خواستار اقدام فوری دولت ایران در این زمینه شده بودند.

انتقادات حسن روحانی از رسانه‌ها و مخالفان در بحران کرونا سابقه‌دار است. در ابتدای شیوع بحران کرونا در ایران نیز او مدعی شد که رسانه‌ها و «ضدانقلاب» قصد دارند به بهانه این بحران، اقتصاد ایران را تعطیل کنند و او مانع شده است.

در آن زمان، محمود صادقی، نماینده مجلس ایران موضع‌گیری حسن روحانی در این حوزه را متوهمانه توصیف کرد.

منبع: ایسنا، گزارش‌های رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG