لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

روحانی هدف از انتشار فایل صوتی را لطمه زدن به «موفقیت» مذاکرات اتمی دانست


حسن روحانی
حسن روحانی

در ادامه واکنش گسترده به انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، حسن روحانی نیز روز چهارشنبه در اولین واکنش خود هدف از انتشار این فایل را ضربه زدن به مذاکرات اتمی ایران با کشورهای ۴+۱ دانست.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که «بنا بوده این فایل صوتی محرمانه باشد و بعدا [تنها] بخشی از آن منتشر شود». به گفته او، اکنون وزارت اطلاعات «باید تمام توان خود را به کار گیرد و بفهمد چگونه سرقت شده است».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، گفت که این فایل درست در زمانی منتشر شده است که مذاکرات اتمی در وین «در اوج موفقیت» خود بوده است.

او گفت: «درست در مقطعی که مذاکرات وین در اوج موفقیت است این نوار پخش می‌شود تا در درون کشور تفرقه ایجاد شود.»

خبرگزاری ایسنا به نقل از آقای روحانی نوشت: «میدان و دیپلماسی دو بازو هستند که یک هدف را دنبال می‌کنند.»

او روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تاکید بر این که «میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیست» گفت: «باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا در این مقطع این سند پخش شده است.»

مصاحبه سه ساعته محمدجواد ظریف
please wait

No media source currently available

0:00 3:11:00 0:00
لینک مستقیم

انتشار مصاحبه وزیر خارجه ایران با یک روزنامه‌نگار نزدیک به دولت حسن روحانی در رسانه‌های خارج از کشور بازتاب گسترده‌ای در عرصه سیاست ایران داشته و از جمله شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد با آقای ظریف شده‌اند.

محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح می‌کند و می‌گوید که برخی از این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های مربوط به سوریه ناشی از «اراده روسیه» بوده است.

به گفته او، حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و در ادامه قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم می‌کند.

حال در تازه‌ترین واکنش به انتشار این فایل جنجالی رئیس جمهور ایران این رخداد را ابزاری برای لطمه زدن به مذاکراتی دانسته است که روز سه‌شنبه دور تازه آن در وین برگزار شد.

نمایندگان اعضای برجام شامل ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه روز سه‌شنبه دور سوم مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردند. اولین نشست از دور سوم پایان یافته و انتظار می‌رود این نشست‌ها طی روزهای آینده به‌صورت متوالی برگزار شود.

در دور قبلی مذاکرات مقرر شد به غیر از دو کارگروه «بررسی لغو تحریم‌های آمریکا» و «بررسی بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای»، کارگروه سومی نیز برای رسیدگی به امور مربوط به ترتیب زمانی احتمالی مراحل عملی برای اجرای کامل برجام تشکیل شود.

دولت حسن روحانی سخت در تلاش است که در ماه‌های باقی‌مانده از کار خود توافق اتمی را احیا کند، اما مقامات دولتی و به‌ویژه خود آقای روحانی بارها تاکید کرده‌اند که عده‌ای در داخل کشور با لغو تحریم‌ها و احیای این توافق مخالفت جدی دارند.

آقای روحانی در توضیح چگونگی تهیه این فایل صوتی و هدف از تهیه آن گفت: «دولت در سال آخر کار خود مثل همه دولت‌ها دستاوردهای خود را در مجموعه‌ها و کتاب‌هایی ثبت و ضبط می‌کند. دولت دوازدهم هم این کار را شروع کرده و انجام داده است.»

او ادامه داد: «یک کار این بود که وزرا و مسئولان در گفت‌وگوهایی در دوران مسئولیت خود اقدامات خود یا مشکلات و مسیرهایی که طی کرده‌اند و این که با چه فشارهایی مواجه بوده‌اند را بیان کنند که بخشی از آن به طور طبیعی طبقه‌بندی شده و غیرقابل نشر است.»

روز سه‌شنبه دادسرای تهران از تشکیل پرونده قضایی در این‌ باره خبر داد، و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز محمدجواد ظریف را احضار کرد.

XS
SM
MD
LG