لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

غیبت در جلسه رأی اعتماد؛‌ تصمیمی که عواقبش دست از سر روحانی برنمی‌دارد


چند روز از حاضر نشدن حسن روحانی در جلسه علنی مجلس برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت صمت می‌گذرد، اما هنوز اعتراض‌های سیاسی و غیرسیاسی به عدم حضور او ادامه دارد.

علاوه بر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که در روز رای‌گیری، در مجلس اعلام کرد دفتر ریاست جمهوری در نامه‌ای به وی خبر داده‌ که ستاد ملی مبارزه با کرونا، با حضور روحانی در مجلس «مخالفت» کرده، حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری و محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز اظهارات مشابهی مطرح کرده‌اند.

محمود واعظی روز جمعه در اینستاگرام نوشت که حضور رئیس جمهوری در چنین نشست‌هایی «تابع» نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا است و تصمیم این ستاد مبنی بر منع حضور وی در این جلسه، به اطلاع رئیس مجلس رسیده بود.

او در عین حال از این که محمدباقر قالیباف با وجود اطلاع از این موضوع و اعلام کتبی ریاست جمهوری، پس از رای‌گیری و نه پیش از آن این خبر را به نمایندگان داد، انتقاد کرد.

با آن که واعظی تلاش کرده بگوید نمونه‌ مشابه این اتفاق در اواخر عمر مجلس پیشین به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد و در دولت‌های قبلی هم مصادیقی در این زمینه وجود دارد، مخالفان دولت و کاربران فضای مجازی به دلایل جداگانه از غیبت روحانی در جلسه وزیر پیشنهادی به بهانه شیوع کرونا انتقاد کرده‌اند.

اعلام تعطیلی اجلاس خبرگان که قرار بود ۲۷ مرداد برگزار شود به دلیل شیوع کرونا و لغو تمام دیدارهای عمومی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در کنار غیبت روحانی در جلسه مجلس از سوی چهره‌های سیاسی و کاربران فضای مجازی با اصرار دولت به برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ با وجود هشدارها نسبت به خطرات آن برای شرکت‌کنندگان، مورد مقایسه قرار گرفته است.

ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس، در همان جلسه رای‌گیری گفت: «چگونه است روحانی ۷۵ ساله نباید کرونا بگیرد، اما یک و نیم میلیون جوان ۱۸ تا ۲۰ ساله به کرونا مبتلا شوند، ایرادی ندارد؟»

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان، هم ستاد ملی کرونا را به «تبعیض» متهم کرد و خطاب به روحانی گفت: «شمایی که به یک میلیون دانش آموز می‌گویید در آزمون کنکور شرکت کنند، آیا خون شما از آنها رنگین‌تر است؟»

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی هم در همان روز رای‌گیری در یادداشتی با اشاره به حضور اسحاق جهانگیری به جای حسن روحانی در جلسه مجلس نوشت «گویا جهانگیری سپر بلای روحانی» شده است.

این خبرگزاری «مخالفت» ستاد ملی کرونا را زیر سوال برده و این پرسش را مطرح کرده که «روحانی کرونا می‌گیرد؛ جهانگیری نه؟»

محمود رضوی، مشاور قالیباف هم در توییتر خطاب به روحانی نوشت: «حالا که بنا بر نظر شما کنکور باید برگزار شود، اما برای زمین نماندن کار مردم، مجلس و کمیسیون‌ها جلسه دارند، چگونه ستاد کرونا تشخیص داده شما به مجلس نباید بیایید؟»

با این حال، خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، یک روز پس از این ماجرا و البته بدون اشاره به جزئیات، سخنانی از حسن روحانی مبنی بر لازم‌الاجرا بودن «تصمیمات کارشناسانه و علمی» ستاد ملی کرونا برای همه را منتشر کرد.

وب‌سایت عصر ایران نیز در یادداشتی متفاوت، از عملکرد حسن روحانی تقدیر کرده و نوشت: «حفظ جان را از رئیس ‌جمهوری یاد بگیریم.»

در این یادداشت به طور غیرمستقیم به انتقادهای مخالفان دولت به رئیس‌جمهوری اشاره شده و آمده که «همه باید مواظب جان خود باشیم حتی اگر جریان رقیب هزار حرف بزند و دو هزار تکه بیندازد بهتر از این که درگیر کرونا شویم.»

غیبت روحانی در جلسه رای‌ اعتماد به حسین مدرس خیابانی که در نهایت، منجر به رای عدم اعتماد به وی شد، فضای مجازی فارسی‌زبان را هم متاثر کرده و درخواست‌ها برای لغو کنکور سراسری سال ۹۹ را افزایش داده است.

این درخواست‌ها به ویژه پس از آن افزایش یافت که حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی از داوطلبان کنکور خواسته به جای «صرف وقت» برای تعویق کنکور، «به درس ‌خواندن» فکر کنند.

شماری از کاربران فضای مجازی به مقایسه رفتار امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه و همتای ایرانی‌اش پرداخته‌اند که پس از انفجار بیروت و در شرایط کرونا، به لبنان سفر کرد و ساعت‌ها در میان مردم حضور داشت.

تبعیض در لغو اجلاس خبرگان که بیشتر اعضای آن میانگین سنی بالایی دارند و سخنان روحانی در رابطه با ضرورت برگزاری مراسم عزاداری محرم از دیگر انتقادهای کاربران فارسی‌زبان است.

اما کاربری نیز در توییتی متفاوت که، به باور بسیاری، علت اصلی حاضر نشدن روحانی در جلسه مجلس بود، نوشته است: «ستاد کرونا بهانه است، اصلا ایشون حساب‌تون نکرده که بیاد! مجلس جغله‌ها.»

XS
SM
MD
LG