لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

روحانی: برای شناسایی و مجازات افرادی که ماسک نمی‌زنند ‌برنامه ویژه داریم


رئيس ‌جمهور ایران روز شنبه از طراحی یک برنامه ویژه برای شناسایی و مجازات افرادی خبر داد که در خیابان و پیاده‌رو ماسک نمی‌زنند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی که صبح روز شنبه، ۵ مهر، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سخن می‌گفت، تاکید کرد که این برنامه ویژه این هفته برای تهران آماده می‌شود و بر اساس آن قرار است «از افرادی که ماسک نمی‌زنند، به سادگی عبور» نکنند.

او گفت برای اجرای این طرح «به اندازه کافی وسایل و ابزار داریم که تشخیص بدهیم چه کسی در خیابان و پیاده‌رو ماسک ندارد و می‌توانیم شناسایی‌شان کنیم».

سخنان روحانی درباره شناسایی افراد در خیابان و برخورد با آنها سابقه دارد.

او آبان ۹۸ هم پس از این که برخی از مردم نسبت به افزایش قیمت بنزین اعتراض کردند، گفت اگر کسانی تخلف و را‌ه‌بندان کنند، «آن قدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می‌شود».

در همین حال، اظهارات تازه رئيس ‌جمهور ایران درباره بحران کرونا، ادامه تبلیغات دولتی است که مردم را مهم‌ترین مقصر شیوع و گسترش کرونا در ایران می‌داند.

به گفته حسن روحانی، آمارهای موجود نشان می‌دهد که تنها ۴۸ تا ۵۳ درصد مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کرده‌اند.

این اظهارنظرها در حالی بیان می‌شود که پیش از این رئيس‌ جمهور ایران با ادعای مراعات ۹۰ درصد از مردم از بازگشایی برخی مشاغل یا برگزاری مراسم‌های مذهبی حمایت می‌کرد.

رئيس‌ جمهور ایران همچنین در این جلسه با تاکید بر این که «مقررات و نظارت‌ها» افزایش خواهند یافت، گفت ستادهای استانی مقابله با کرونا اختیار دارند که در صورت تشخیص تعطیلی برخی از مراکز برای یک هفته، پیشنهادشان را برای تصویب به ستاد ملی کرونا ارائه دهند.

«اگر می‌خواهید لعن و نفرین کنید، آدرسش کاخ سفید است»

حسن روحانی همچنین در بخش سیاست خارجی نیز مشکلات موجود را متوجه آمریکا دانست و از برخی منتقدان خود خواست که «آدرس اشتباه» ندهند و «مردم برای کمبود و مشکلات اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، این لعن و نفرین آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است».

او با اشاره به سخنان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره پروژه فشار حداکثری، گفت دولت آمریکا در طول سه سال گذشته «حداقل ۱۵۰ میلیارد دلار به کشور لطمه زده» است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه سوم مهرماه تاکید کرد که راهبرد فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌آمیز بوده و موجب محروم شدن این کشور از دسترسی به ثروتی در حدود ۷۰ میلیارد دلار شده است.

آقای پومپئو با توصیف حکومت ایران با عنوان «حکومت روحانیون دزدسالار» گفت توافق هسته‌ای پول این حکومت برای کارزار ترور را حمایت می‌کرد و ما تلاش کردیم که دسترسی آنها به به پول، منابع، ثروت و ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای را قطع کنیم.

حسن روحانی با اشاره به این اظهارات گفته است: «مردم باید در این سال‌ها زندگی خیلی راحت‌تری داشتند و اجناس به مراتب ارزان‌تر می‌شد و دلار به قیمت معقولش بود» اما «حصری که ترامپ درست کرده... منشاء تمام مشکلات مردم» است.

در ادامه روند افزایش قیمت ارز در ایران روز شنبه، پنجم مهرماه، قیمت دلار از مرز ۲۹ هزار تومان گذشت و در بازار آزاد تا قیمت ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان هم فروخته شد.

قیمت سکه طلا هم امروز در مقایسه با روزهای گذشته افزایش یافت و به ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه پاییز پارسال حدود چهار میلیون تومان بود.

XS
SM
MD
LG