لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

هشدار روحانی درباره شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا؛ واکسیناسیون «از بهمن» شروع می‌شود


حسن روحانی، رئيس ‌جمهور ایران، روز شنبه ضمن ابراز نگرانی درباره شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران، وعده داد که واکسیناسیون کرونا در کشور از بهمن‌ماه شروع می‌شود.

او که صبح روز شنبه، ۴ بهمن، در جلسه ستاد مقابله با کرونا صحبت می‌کرد، گفت در برخی از استان‌ها آمار ابتلای جوانان و نوجوانان به کرونا گزارش شده و این موضوع را «نگرانی جدید» و «مشکل‌آفرین» خواند.

او همچنین خبر داد که در «برخی جاها» تعداد افراد مبتلا به کرونا افزایش یافته است و این موضوع «نگران‌کننده» است.

علیرضا رئيسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا «جوانان را بیشتر درگیر می‌کند»،‌ افزایش آمار مبتلایان به کرونا در برخی استان‌ها را «زنگ خطر» خوانده است.

این دو مقام ارشد ستاد مقابله با کرونا به نام این استان‌ها و همچنین آمار دقیق افرادی که احتمالا به ویروس جهش‌یافته کرونا مبتلا شده‌اند، اشاره‌ای نکرده‌اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، روز ۱۶ دی‌ماه ورود «اولین مورد» ویروس کرونای جهش‌یافته به ایران را تأیید کرد.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

بر اساس آمار رسمی تعداد قربانیان کرونا در ایران به بیش از ۵۷ هزار نفر رسیده است.

اما برخی از نهادهای مرجع رسمی در ایران از جمله سازمان نظام پزشکی، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آماری می‌دانند که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

حسن روحانی در جلسه امروز ستاد کرونا با تاکید بر این که در شرایط کنونی استفاده از واکسن خارجی یک ضرورت است، وعده داد که واکسیناسیون در ایران از ماه بهمن شروع شود.

او گفت واکسن‌های داخلی ممکن است «در فصل بهار و برخی در فصل تابستان» تولید شوند و تا زمانی که واکسن داخلی برسد، از واکسن خارجی استفاده می‌شود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا روز ۲۸ دی‌ماه خبر داد که ایران برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن، ۵۲ میلیون دلار پرداخت کرده و این واکسن‌ها تا دو ماه آینده وارد ایران می‌شوند.

او توضیح نداده است این واکسن‌ها از چه نوعی هستند و از کدام کشور خریداری شده‌اند، ولی گفته است که علاوه بر این واکسن‌ها، احتمالا دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن هم از چین و روسیه تا پایان سال وارد کشور می‌شود.

منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز اول بهمن خبر داد که برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن، شرط ایران برای سازمان بهداشت جهانی این بوده است که این واکسن با پلتفرم فایزر آمریکایی نباشد.

در طول یک ماه گذشته، خرید و واردات واکسن خارجی با حاشیه‌های زیادی مواجه بوده است.

مقام‌های حکومت ایران ابتدا اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های آمریکا و مشکلات مالی و حمل‌ونقل، امکان واردات واکسن خارجی کرونا نیست، ولی پس از مدتی رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که خرید و واردات واکسن کرونای آمریکایی و بریتانیایی ممنوع است.

سخنان‌ خامنه‌ای درباره منع ورود برخی واکسن‌ها با واکنش‌های گسترده منفی زیادی در داخل و خارج از کشور مواجه شد و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی دستور او را «گروگان‌گیری» توصیف کردند.

بدبینی مقام‌های حکومت ایران به ویژه علی خامنه‌ای در این زمینه سابقه‌دار است. او قبلا ویروس کرونا را هم ساخته آمریکا اعلام کرده بود.

منبع: ایسنا، ایرنا، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG