لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

حسن روحانی: برای تهیه واکسن برای ایرانیان «جای هیچ نگرانی نیست»


با وجود سد اف‌ای‌تی‌اف، روحانی می‌گوید دولت او برای واکسن «برنامه‌ریزی‌هایی» کرده است
با وجود سد اف‌ای‌تی‌اف، روحانی می‌گوید دولت او برای واکسن «برنامه‌ریزی‌هایی» کرده است

در پی بالا گرفتن انتقادات نسبت به ناتوانی دولت ایران در وارد کردن واکسن کرونا برای استفاده شهروندان، حسن روحانی روز چهارشنبه، سوم دی، گفت که جای هیچ نگرانی نیست.

علاوه بر انتقادات کارشناسان، کاربران ایرانی یک‌شنبه شب، ۳۰ آذر، همزمان با شب یلدا، طوفانی توئیتری با هشتگ «واکسن بخرید» برای مبارزه با کرونا به راه انداختند و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند که این موضوع را با فوریت در دستور کار خود قرار دهند.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با بیان این که «در زمینه کرونا در برخی رسانه‌ها اظهار نگرانی شده است»، گفت که «دربارهٔ کرونا هیچ نگرانی برای آینده، چه برای تولید واکسن و چه برای تهیه واکسن نداریم» و این‌که بانک مرکزی و وزارت بهداشت در این مورد «برنامه‌ریزی‌هایی» کرده‌اند.

او حتی مدعی شد که «ما پا به پای دنیا در زمینه مقابله با این ویروس پیش رفتیم و حرکت ما نسبت به برخی کشورها مناسب‌تر بود و موج سوم کرونا در هفته‌های گذشته کنترل شد.»

این سخنان او در حالی بیان می‌شود که یک روز پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، گفت که خرید واکسن کرونا با توجه به «قوانین تحریم و قواعد اف‌ای‌تی‌اف چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شده است.»

یک روز پیش از او نیز، علی مطهری، نماینده مجلس دهم، خبر داده بود: «به خاطر این که در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم، نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.»

این خبرها در حالی مخابره می‌شود که تزریق واکسن اصلی مؤثر علیه شیوع کرونا، موسوم به واکسن فایزر، نه تنها در آمریکا، بلکه در برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، بحرین و اسرائیل هم از روزهای گذشته آغاز شده است.

مشکلی که مقام‌های دولتی ایران بر سر راه وارد کردن واکسن ذکر می‌کنند، قرار داشتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف یا گروه ویژه اقدام مالی است.

اف‌ای‌تی‌اف که در جهت مقابله با پول‌شویی و تروریسم مالی فعالیت می‌کند، به دلیل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب برخی از لوایح، ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده و به این ترتیب ارتباطات بانکی ایران با جهان باز هم محدودتر شده است.

مخالفان تصویب این لوایح می‌گویند در صورت تصویب این دو لایحه، کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود، مانند حزب‌الله لبنان، با مشکل مواجه خواهد شد.

حسن روحانی در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود باز هم تأکید کرد که «بهترین راه برای مبارزه با فساد، تصویب لوایح معروف به اف‌ای‌تی‌اف است» و گفت که «البته ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید.»

وی اضافه کرد: «آن‌ها که می‌گویند حالا تحریم باشد یا نباشد یا دو روز و سه روز عقب‌تر بیفتد حتماً وضع‌شان خوب است، ولی فشار اصلی روی مردم است که هر روز در حال تحمل این فشار هستند.»

با استفاده از ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG