لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

«روحانی ۲۰ اسفند» به عراق سفر می‌کند


 دیدار برهم صالح و حسن روحانی در تهران در ۲۶ آبان سال جاری.
دیدار برهم صالح و حسن روحانی در تهران در ۲۶ آبان سال جاری.

خبرگزاری تسنیم روز پنجشنبه ۹ اسفند گزارش داده است که سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به کشور عراق قطعی شده است.

طبق این گزارش، این سفر ۲۰ اسفند انجام خواهد شد. این نخستین سفر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران به عراق خواهد بود.

در همین زمینه، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه گفته بود: «ما مصمم هستیم که مسائل راهبردی را با رئیس جمهور ایران که قرار است به زودی به بغداد سفر کند تعیین تکلیف کنیم. »

در همین حال گفته می‌شود، سفر یک روزه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به بغداد در هفته جاری در راستای تدارک مقدمات سفر حسن روحانی به عراق بوده است.

در خصوص سفر حسن روحانی به عراق، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیشتر گفته بود: «این سفر به دعوت رسمی طرف عراقی و در پاسخ به سفر مقامات این کشور به تهران انجام خواهد شد. در این سفر و در دیدارهایی که با مسئولان عراقی انجام می شود، زمینه های گسترش بیش از پیش روابط میان دو کشور دوست و برادر، ایران و عراق بررسی و پیگیری می شود.»

محمد جواد ظریف اضافه کرده بود:«آقای روحانی در نظر داشتند در اولین فرصت با مقامات عراقی در بغداد دیدار داشته باشند و اکنون با برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و استقرار دولت جدید، فرصت مناسبی خواهد بود تا نتایج سفر بنده و سفری را که آقای زنگنه وزیر محترم نفت به عراق داشتند ، در جریان سفر رئیس جمهوری نهایی کنیم.»

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در آبان سال جاری به ایران سفر کرد و با حسن روحانی و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره کرد.

حسن روحانی درجریان این دیدار با اشاره به این که حجم مبادلات دو کشور «هم‌اکنون ۱۲ میلیارد دلار» است، گفته بود، هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری مبادلات دو کشور قابل دسترسی است.

در همین حال با توجه به تشدید تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مقام های ایران گفته بودند در تلاشند در مبادلات با عراق از پول این کشور به جای دلار استفاده کنند.

سفیر ایران در عراق نیز قبلا از پیشنهاد مشترک جایگزینی دینار به جای دلار در مبادلات اقتصادی با عراق، ایجاد منطقه اقتصادی در مرزهای دو کشور، و گسترش دادوستد بین دو کشور به صورت پایاپای خبر داده بود.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، روز یکشنبه ۲۷ آبان، در همین زمینه گفته بود، «با توجه به مشکلات پیش‌آمده در مبادلات بانکی به‌صورت دلار، پیشنهاد مشترک استفاده از دینار عراق یا صادرات و واردات به‌صورت تهاتری است».

این در حالی است که تهران از سال گذشته فروش گاز به بغداد را آغاز کرده است، اما با بازگشت تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، عراق مجبور به تمدید معافیت از این تحریم‌ها است.

منابع دولتی عراق در آذرماه گفته بودند، بغداد سه ماه دیگر از تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران معاف شده و می‌تواند هم‌چنان به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد.

به جز روابط اقتصادی ایران و عراق، موضوع «دخالت‌های» جمهوری اسلامی در این کشور اعتراض مقامات آمریکا را به دنبال داشته است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت ایران،در سال ۱۳۸۶ سفری دو روزه به عراق داشت. سفر محمود احمدی نژاد به عراق نخستين ديدار يک رييس جمهوری اسلامی ایران از اين کشور پس ازانقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود.

ايران و عراق به دنبال جنگی هشت ساله بین دو کشور که به کشته شدن صدها هزار نفر در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ انجاميد همواره رابطه بی ثباتی داشته‌اند ولی از زمان سقوط صدام حسين در سال۲۰۰۳ و قدرت گرفتن اکثریت شیعه در اين کشور مناسبات ميان طرفين رو به بهبود گذاشته است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG