لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

روحانی: اگر دیگران بودند، سایه قطعنامه‌های فصل هفتم بر سر کشور بود


حسن روحانی می‌گوید «در نقطه پایان تحریم هستیم» اما نمی‌داند «چرا این قلم یک ذره کند شده» است.
حسن روحانی می‌گوید «در نقطه پایان تحریم هستیم» اما نمی‌داند «چرا این قلم یک ذره کند شده» است.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید ‎اگر دیگران جای ما بودند امروز سایه همه قطعنامه‌های فصل هفتم منشور سازمان ملل بر سر کشور بود.

قعطنامه‌های فصل هفت مشمول بندهایی است که مربوط به تهدید ‏صلح جهانی است و می‌تواند زمینه حمله نظامی علیه کشور تهدیدکننده صلح جهانی را فراهم کند.

حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در جلسه هیات دولت گفت: «اگر این دولت نبود و دیگران جای ما بودند شک نکنید حتما امروز سایه فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و همه قطعنامه‌ها بر سر کشور بود».

توافق هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران در دور اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی در تیرماه ۹۴ اتفاق افتاد و ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شد.

اما با خروج دولت پیشین آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، تحریم‌های سختی علیه ایران وضع شد و یک سال بعد تهران عدول از تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کرد.

بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دوباره مذاکرات برای احیای برجام آغاز شده است.

با این‌حال، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی که روز چهارشنبه منتشر شد می‌گوید که برای احیای برجام باید منتظر تشکیل دولت جدید در ایران ماند.

آقای روحانی نیز در سخنان گفته است «در نقطه پایان تحریم هستیم» اما نمی‌داند «چرا این قلم یک ذره کند شده» است.

با توجه به رد صلاحیت گسترده نامزدهای ریاست‌جمهوری و تبلیغات گسترده نهادهای حکومتی، خصوصا سپاه پاسداران برای پیروزی ابراهیم رئیسی، مقامات آمریکا اخیرا تلویحا و به دفعات اعلام کردند که مطمئن نیستند آیا ایران تصمیم و آمادگی برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای را دارد یا نه.

آقای روحانی در ادامه مدعی شد که دو و نیم درصد بودجه کشور، معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان از صادرات نفت تامین شده و «کسی فکر نمی‌کرد در این کشور بودجه بدون نفت طراحی و عمل شود».

اظهارات آقای روحانی درباره بودجه بدون نفت در حالی است که طی دو سال گذشته یک سوم بودجه دولت عمدتا از طریق استقراض و تا حدی فروش اموال دولتی تامین شده است و بدهی خالص دولت ایران نیز بیش از دو برابر رشد کرده و بنابر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول به ۲۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

روحانی می‌گوید اگر تحریم نبود، ایران لااقل ۵۰ تا۶۰ میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر گرفته و در کشور سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما همه این‌ها قطع شد.

اشاره وی به توافقنامه‌ها و قراردادهایی بود که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میان ایران و شرکت‌های خارجی امضا شد اما بعد از خروج دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از برجام، تقریبا همه آن‌ها عقب‌نشینی کردند.

وی با استناد به گزارش اخیر بانک مرکزی مبنی بر رشد اقتصادی ۳.۶ درصدی کشور در سال ۹۹، مدعی شد که «دلیل حضور آمریکا در وین رشد اقتصادی کشور است».

این در حالی است که برآورد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نشان می‌دهد اقتصاد ایران طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیش از ۱۲ درصد کوچکتر شد، اما پارسال ۱.۵ تا ۱.۷ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG