لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

روحانی در مورد وضعیت اقتصادی: خوشبختانه هیچ کمبودی نداریم


روحانی می‌گوید «نه کمبود ریال در کشور است و نه کمبود ارز »
روحانی می‌گوید «نه کمبود ریال در کشور است و نه کمبود ارز »

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، می‌گوید که کشور هیچ کمبودی از نظر ارز خارجی و مواد غذایی و دیگر نیازمندی‌های مردم ندارد و مردم تنها باید به آینده اعتماد داشته باشند.

اظهارات آقای روحانی روز جمعه ۲۵ خرداد در دیدار مقامات جمهوری اسلامی با علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، بیان شده است.

حسن روحانی در این دیدار اظهار داشت: «خوشبختانه در کشور کمبودی نداریم که باعث شود جامعه را در رنج قرار دهد، بلکه نیاز به اعتماد آینده داریم. نه کمبود ریال در کشور است و نه کمبود ارز و بیش از هر زمان دیگر مواد غذایی و نیازمندی‌های مردم موجود است.»

این اظهارات آقای روحانی در حالی بیان می‌شود که نوسانات بهای دلار و يورو در بازار ارز ايران بر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی ديگر هم اثر گذاشته و باعث افزايش قيمت‌ بسياری از کالاها و خدمات و عدم دسترسی بخشی از افراد زیر خط فقر به نیازمندی‌هایشان شده است.

در همین زمینه، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، به تازگی گفت که تأمین نزدیک به «۳۰ قلم دارو» در کشور با مشکلاتی روبه‌روست.

در اردیبهشت‌ماه هم، میثم رمضانی، رئیس انجمن تالاسمی ایران، از مرگ ۹۳ بیمار مبتلا به تالاسمی، به دلیل «عارضه قلبی» ناشی از دریافت نکردن دارو یا تزریق داروی «بی‌کیفیت» خبر داد.

با این وجود حسن روحانی روز جمعه افزود که «از نظر مواد غذایی، گندم، شکر و سایر نیازمندی‌های کشور تأمین است اما آنچه باید تأمین شود، ‌اتحاد بیشتر مردم است.»

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های واشینگتن علیه تهران که لغو شده بود، بار دیگر به اجرا گذاشته می‌شود و این امر تأثیراتی بر بازار ارز و صادرات و واردات ایران گذاشته است.

رئیس جمهوری ایران روز جمعه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که «مطمئناً ملت ایران نمی‌گذارد» آمریکا و اسرائیل و هم‌پیمانان آنها «در برابر ما بایستند و بخواهند راه تجارت ملت را بسته و بر ملت فشارهای سیاسی و اقتصادی وارد کنند.‎»

به گفته رئیس دولت ایران، «در سال جاری ۱۷ میلیارد دلار برای تأمین نیازهای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان، تخصیص داده شده و برای ایجاد ثبات در بازار سکه نیز ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه به مردم فروخته شده است».

قیمت سکه بهار آزادی در ماه‌های اخیر سیر صعودی متداوم داشته تا جایی که از دو میلیون و پانصد هزار تومان فراتر رفته است، اما رئیس بانک مرکزی ایران تاکید دارد که «کمبودی در بازار سکه وجود ندارد» و تنها «مسائل روانی» و «بزرگ‌نمایی برخی مسائل» باعث افزایش قیمت سکه شده است.

ولی‌الله سیف گفته است که ماه‌های گذشته با اجرای طرح پیش‌فروش سکه، «بیش از هفت میلیون سکه پیش‌فروش شده است که این سکه‌ها به سرعت به بازار می‌آیند».

در این شرایط نرخ ارز خارجی نیز افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. گزارش‌ها از بازار تهران حاکی است که قیمت دلار در روز چهارشنبه به ۷۵۰۰ تومان و یورو به ۸۴۰۰ تومان رسید.

ایران در زمستان گذشته صحنه اعتراضات مردمی در حدود یکصد شهر بود. این اعتراضات ابتدا سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی را نشانه رفته بود اما با گسترش آن، به سرعت تغییر جهت داد و نظام جمهوری اسلامی و رهبر آن، علی خامنه‌ای را همراه حسن روحانی هدف قرار داد.

این اعتراضات توسط جمهوری اسلامی سرکوب شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا، رادیو فردا؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG