لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

حسن روحانی: با لغو تحریم‌ها راه مذاکره باز می‌شود


حسن روحانی گفته‌های مقامات آمریکا درباره روابط تهران و واشینگتن را «متناقض» خوانده است.
حسن روحانی گفته‌های مقامات آمریکا درباره روابط تهران و واشینگتن را «متناقض» خوانده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه هشتم خرداد با اعتراض دوباره به تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران گفت که اگر واشینگتن تحریم‌ها را لغو کند، راه مذاکره نیز باز می‌شود.

آقای روحانی که در جلسه هیات دولت حضور یافته بود، گفته‌های مقامات آمریکا درباره روابط تهران و واشینگتن را «متناقض» خواند و عنوان کرد که «معیار کلام نیست، بلکه عمل آنها است».

وی افزود: «هر زمان آنها دست از ظلم به ملت ایران برداشته و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشته و در برابر تعهدات خود پایبند بوده و به میز مذاکره‌ای که خودشان ترک کردند و برهم زدند، بازگشتند، راه به روی آنها بسته نیست».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، طی ماه‌های اخیر بارها خواستار مذاکره با ایران شده است. وی روز دوشنبه در سفری که به ژاپن داشت، تاکید کرد که سیاست واشینگتن تغییر رژیم ایران نیست، بلکه «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی» است.

آقای ترامپ سپس ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند به توافق تازه‌ای دست یابند. آمریکا سال گذشته با خروج از توافق هسته‌ای با ایران دوازده شرط برای دستیابی به توافق دوباره با ایران تعیین کرد که شامل برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌شود، امری که ایران همواره آن را رد کرده است.

با این حال در پی تشدید تنش‌ها میان دو کشور در روزهای اخیر بار دیگر بحث مذاکره احتمالی میان دو کشور بالا گرفته است. حسن روحانی پیش از این گفته بود که اگرچه «طرفدار مذاکره و دیپلماسی» است، اما اعتقاد دارد که در این شرایط نباید درخواست مذاکره را قبول کرد.

وی در اظهارات روز چهارشنبه خود شرط مذاکره را لغو تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: «اگر در کردار، راه دیگری را انتخاب کنید و در تصمیمات اجرایی خود ظلم را کنار گذاشته و به عدالت و قانون بازگردید، ملت ایران راه را به روی شما بازمی‌گذارد.»

یک روز قبل از این اظهارات، وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که فعلا چشم‌اندازی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد. از سویی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید داشته که ۱۲ شرط تعیین‌شده برای مذاکره به قوت خود باقی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG