لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

سفیر روسیه: هیچ‌کدام از توافقات ایران و روسیه طی شش سال گذشته اجرایی نشد


لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران

سفیر روسیه در تهران می‌گوید هیچ کدام از توافقاتی که در شش سال گذشته بین ایران و روسیه امضاء شده، اجرایی نشده است.

لوان جاگاریان روز دوشنبه ۹ خرداد افزود روند احیای تماس‌های مستقیم در دولت جدید ادامه پیدا خواهد کرد.

هفته گذشته هیاتی از وزیران دولت ابراهیم رئیسی راهی روسیه شدند و در بازگشت، از دستاوردها و توافقات زیادی مانند تامین مالی پروژه‌های ایران، خصوصا خط آهن رشت‌- آستارا توسط روسیه خبر دادند.

اما سفیر ایران در روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که تا به این امروز هیچ توافقی در زمینه تامین مالی ساخت راه آهن رشت – آستارا توسط روس‌ها صورت نگرفته است و این‌که قرار است روسیه این تامین مالی را انجام دهد، خبر درستی نیست.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا همچنین در مورد خرید یک‌هزار دستگاه لوکوموتیو از روسیه تاکید کرد: مذاکرات برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو است. اما هنوز هیچ چیزی به‌طور دقیق مشخص نیست و فقط تقاضای ایران برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو مطرح است.

این اظهارات در حالی است که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی، هفته گذشته مدعی شد که خرید لوکوموتیو و تامین مالی راه آهن رشت- آستارا از دستاوردهای سفر هیات دولت به روسیه بود که تامین مالی این پروژه قرار است از همان خط اعتباری پنج میلیارد دلاری از سوی روسیه صورت پذیرد.

چند دهه از توافقنامه کریدور شمال- جنوب بین کشورهای ایران، روسیه و هند می‌گذرد اما همان‌طور که رئیس سازمان راهداری ایران اذعان کرده است، با وجود جابجایی ۴۰ میلیون تن بار بین روسیه و هند، این توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.

برای تکمیل کریدور شمال-جنوب نه تنها خط آهن رشت-‌آستارا، بلکه خطوط آهن چابهار-‌زاهدان و گرمسار-‌اینچه‌برون نیز باید راه‌اندازی شود. ایران طی یک دهه گذشته هیچ پیشرفتی در توسعه این پروژه‌ها نداشته و کماکان مسیر تراتزیتی هند و روسیه از طریق دریای سیاه است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، خبرآنلاین و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG