لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

واکنش‌ها به مانور دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند


استقبال از ناوگان روسی حاضر در رزمایش مشترک.
استقبال از ناوگان روسی حاضر در رزمایش مشترک.

مانور دریایی مشترک روسیه، چین و ایران که روز جمعه ۶ دی در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده واکنش هایی در پی‌داشته است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توییتی گفته است٬ برگزاری این رزمایش نظامی مشترک «تعهد گسترده‌تر » جمهوری اسلامی «برای حفظ امنیت آبراه‌های مهم را مشخص می‌کند.»

به گزارش رویترز، روسیه این مانور دریایی را یک رزمایش بی‌سابقه در همکاری و آموزش نیروهای دریایی توصیف کرده است.

طبق این گزارش، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام كرد كه سه ناو وابسته به ناوگان دریایی بالتیک روسیه - یک تانکر، یک پاس‌ناو و یک ناو یدک‌کش را برای مشارکت در این رزمایش اعزام کرده است

وزارت دفاع روسیه گفته است، برای نخستین بار است که چنین رزمایشی با این ویژگی‌ها برگزار می‌شود.

دولت چین هم روز گذشته اعلام کرد که یک ناوشکن مجهز به موشک های هدایت شونده را برای شرکت در این رزمایش چهار روزه به منطقه اعزام کرده است. چین این رزمایش را «یک همکاری عادی نظامی» بین نیروهای مسلح سه کشور توصیف کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت:«این رزمایش لزوما با وضعیت منطقه ارتباطی ندارد.»

چین در اواخر آبان ماه سال جاری مانور دریایی مشترکی با عربستان سعودی برگزار کرده بود.

هر دو کشور چین و روسیه با ایران مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی نزدیکی دارند.

دریادار دوم غلامرضا طحانی، فرمانده نیروهای ایرانی که در این مانور شرکت دارند در گزارش تلویزیون دولتی ایران گفت :پیام این رزمایش صلح، دوستی و امنیت پایدار از طریق همکاری و اتحاد است و نتیجه آن نشان خواهد داد که ایران را نمی توان منزوی کرد.»

تلویزیون دولتی ایران در گزارش خود گفت این رزمایش علاوه بر تمرین تیراندازی، عملیات نجات شناورهای در حال حریق و کشتی هایی که هدف حمله دزدان دریایی قرار گرفته را شامل می شود.

خبرگزاری رویترز می گويد دریای عمان به دلیل اتصال به تنگه هرمز حریم دریایی بسیار حساسی است. تنگه هرمز، آب‌راهی که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌کند، محل عبور حدود ۲۰ درصد از نفت خام جهان است.

واکنش آمریکا

شان رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز گذشته در خصوص این رزمایش سه جانبه گفت، ما از برگزاری این رزمایش آگاه هستیم و آن را رصد می‌کنیم

این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد، ما به همراه شرکا و متحدان خود به تلاش‌ها در راستای تضمین آزادی کشتیرانی و آزادی تجارت در آب‌راه‌های بین‌المللی ادامه خواهیم داد.

به دنبال تشدید فشارهای آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران، آب‌های اطراف ایران به کانون تنش های بین المللی بدل شده است.

بعد از حمله به چندین نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد، آمریکا و عربستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند. تهران اتهام دست داشتن در این حملات را رد کرده است

پس از این حملات٬ ایالات متحده برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران ائتلافی را تشکیل داده است. کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، بریتانیا، آلبانی و استرالیا در این ائتلاف حضور دارند.

آمریکا در اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و چند ماه بعد تحریم ها علیه ایران را از سر گرفت. این تحریم ها که هدف اصلی آن قطع صادرات نفت است به اقتصاد ایران به شدت لطمه زده است.

علاوه بر فعالیت های هسته ای ایران حملات ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان یکی دیگر از دلایل افزایش تنش در منطقه است. آمریکا و عربستان سعودی، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده اند ولی حکومت ایران هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است.

با استفاده از رویترز، ایرنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG