لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

گروسی: غرب تلاش‌های خود برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران را دو برابر کند


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز چهارشنبه پنجم بهمن در آستانه سفر به تهران از قدرت‌های غربی خواست که تلاش‌های خود برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران را دو برابر کنند.

رافائل گروسی که در جلسه یکی از کمیته‌های جانبی پارلمان اروپا حضور یافته بود هشدار داد که تهران اکنون مواد کافی برای ساخت «چندین بمب هسته‌ای» را در اختیار دارد.

آقای گروسی تاکید کرد که ایران تاکنون سلاح هسته‌ای تولید نکرده است و تلاش‌های دیپلماتیک برای ممانعت از چنین امری باید افزایش یابد.

به گفته او، ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد. با اورانیوم غنی‌شده بیش از ۹۰ درصد می‌توان سلاح هسته‌ای ساخت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین عنوان کرد، علی‌رغم آن که توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، موسوم به برجام، «در شرایط بسیار بدی قرار دارد»، او ماه فوریه برای انجام «گفت‌وگوهای سیاسی بسیار ضروری» عازم تهران خواهد شد.

گروسی در سخنان روز چهارشنبه خود نیز برجام را «یک پوسته خالی» توصیف کرد و گفت٬ فعالیت دیپلماتیک برای احیای برجام تقریبا به صفر رسیده است.

وی اظهار داشت: «کسی هنوز مرگ برجام را اعلام نکرده، اما هیچ تعهدی دیگر نسبت به آن وجود ندارد و هر محدودیتی که برجام وضع کرده بود، بارها نقض شده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی ماه‌های گذشته بارها از ایران خواسته که درباره منشا ذرات اورانیوم یافت‌شده در اماکن اعلام‌نشده آن توضیحات معتبری ارائه دهد. ایران اما با دلایل خود نتوانسته است که کارشناسان آژانس را قانع کند.

جمهوری اسلامی در عین حال ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از اماکن هسته‌ای خود برداشته است که همین کار را برای آژانس دشوار ساخته.

جمهوری اسلامی یکی از شرایط بازگشت به برجام را، بسته شدن پرونده کشف اورانیوم در سه سایت اعلام نشده عنوان کرده است؛ موضوعی که اعضای اروپایی برجام، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را رد کرده‌اند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز هفته گذشته با اشاره به سفر گروسی به تهران مدعی شد «امروز به صراحت اعلام می‌کنیم و بارها هم آژانس اعلام کرده است که هیچ فعالیت و سایت اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG