لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

ایران: آژانس باید از مسائل سیاسی در مورد مکان‌های اعلام‌نشده هسته‌ای فاصله بگیرد


حسین امیر عبداللهیان می‌گوید آژانس باید «از مسیر فنی» موضوع‌های باقیمانده پادمانی را با تهران حل کند
حسین امیر عبداللهیان می‌گوید آژانس باید «از مسیر فنی» موضوع‌های باقیمانده پادمانی را با تهران حل کند

همزمان با دیدارهایی که روز یکشنبه ۱۶ مرداد میان هیات نمایندگی اعزامی ایران به وین با یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در چارچوب دور جدید کوشش‌های احیای برجام برگزار شد، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مسائل «غیرسازنده سیاسی» «فاصله بگیرد».

حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید «از مسیر فنی» موضوع‌های باقیمانده پادمانی را با تهران حل کند.

او گفت در آن صورت می‌توان به «طور کامل» به حل‌وفصل این مسائل رسید.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۴ مرداد در صفحه توییتر خود نوشته بود که ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوهای اخیر با روسای‌جمهوری فرانسه، روسیه و چین با قاطعیت گفته است که توافق نهایی برای احیای برجام تنها زمانی بدست خواهد آمد که «ادعاهای پادمانی آژانس در قبال ایران حل‌وفصل و بسته شود».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وابسته به سازمان ملل متحد است، کماکان تاکید دارد که ایران هنوز به سئوالات و ابهامات در مورد سه مکان اعلام نشده هسته‌ای خود پاسخ‌های قانع‌کننده نداده است.

ابتدا سخن از چهار مکان بود که ایران و آژانس بر سر یکی از آن‌ها به توافق رسیدند و پرونده آن را مختومه کردند.

اکثر این اماکن «مشکوک» را دولت اسرائیل به عنوان نشانی از «پنهانکاری جمهوری اسلامی در خصوص برنامه هسته‌ای» به آژانس اطلاع داده بود.

آژانس در پی تحقیقات طولانی گفته است که رد ذرات اورانیوم را در این سه مکان به‌دست آورده است اما پاسخ‌ها و توجیهات ایران برای بستن پرونده ابهامات، هنوز کافی نیست.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، برای حل مناقشات بر سر این موضوع، در یک سال گذشته چندین بار به تهران سفر کرد اما حاصلی نداشت.

اصرار ایران در دور جدید گفت‌وگوهای وین بر شرط لزوم ادامه مذاکرات میان تهران و آژانس از «مسیر فنی» برای «حل و فصل کامل اختلافات» بر سر سه مکان باقی‌مانده مشکوک، ظاهرا مهر تاییدی بر این گزارش‌ها نیز هست که تهران، با وجود تکذیبی که بیان کرده، عملا از خواسته‌ی پیشین خود در مورد خارج کردن نام سپاه پاسداران از سیاهه تروریستی آمریکا صرفنظر کرده است.

جو بایدن ماه گذشته به یک رسانه اسرائیلی گفت که حتی به قیمت شکست تلاش‌های احیای برجام، دولت او حاضر نخواهد بود که نام سپاه را از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی خارجی پاک کند.

در این میان، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی، روز ۱۶ مرداد گفت که برای کشورهای غربی در جریان دور جدید مذاکرات وین «روشن است که هیات ایرانی آماده رسیدن به توافق است».

او در همین حال گفت که شواهد نشان می‌دهد از درون برخی کشورهای غربی، فشارها علیه توافق تشدید شده است، اما توضیح بیشتری نداد.

با وجود آن‌که اعضای تیم مذاکرات ایرانی و همچنین مقامات آمریکایی از روز ۱۳ مرداد در وین به‌سر می‌برند، هنوز از رسیدن تیم‌های نمایندگی آلمان، بریتانیا و فرانسه به محل مذاکرات خبری منتشر نشده است.

در غیبت مقامات ارشد سه کشور اروپایی، علی باقری کنی، رئیس هیات ایرانی، روز یکشنبه یک بار دیگر با انریکه مورا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین میخائل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، که رئیس هیات روسیه در مذاکرات است، روز یکشنبه به تنهایی با آقای مورا دیدار کرد.

آقای اولیانوف بعد از این ملاقات، در صفحه توئیتر خود نوشت که «به نظر می‌رسد در حال پیشرفت هستیم» و امید می‌رود که ادامه این روند «به دستیابی به توافق نهایی منجر شود».

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که در روزهای اخیر در هتلی دورتر از محل مذاکرات ایران مستقر بوده، هنوز به گزارش رسانه‌های ایران در مورد «نزدیک شدن مذاکرات به مرحله سرنوشت‌ساز» واکنش نشان نداده است.

آقای مالی با رسیدن به وین گفته بود بسیار زود معلوم خواهد شد که آیا ایران نیز «مانند آمریکا» مایل به احیای برجام هست یا نه.

محمود عباس‌زاده مشکینی و محمد صالح جوکار، دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، روز ۱۶ مرداد تاکید کردند که بیشترین کوشش ایران در مذاکرات وین باید گرفتن تضمین باشد که در صورت احیای برجام، ایران از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شود.

در همین حال، مذاکرات وین در حالی جریان دارد که اسرائیل که خود را طرف اصلی پرونده هسته‌ای ایران می‌داند، از هفته گذشته درگیر نبردهای داخلی سنگینی با سازمان جهاد اسلامی فلسطین است و مقامات آن در مورد روند مذاکرات وین اظهار نظر تازه‌ای بیان نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG