لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

وزیر خارجه آمریکا: مذاکرات هسته‌ای با ایران به نقطه «حساس» خود رسیده است


کنفرانس خبری آنالینا بیربوک، وزیر خارجه آلمان و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش
کنفرانس خبری آنالینا بیربوک، وزیر خارجه آلمان و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه گفت که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای تعیین‌کننده و حساس رسیده است و هشدار داد که در صورت عدم پیشرفت، لازم است مسیری متفاوت در قبال تهران اتخاذ شود.

آنتونی بلینکن که به برلین سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام تصریح کرد:‌ «واقعا مسئله فوریت در میان است و هم‌اکنون، بحث فقط بر سر چند هفته است تا مشخص کنیم که آیا می‌توانیم به پایبندی متقابل به توافق برگردیم یا نه».

او با تاکید بر این‌که مقطع کنونی «تعیین‌کننده» خواهد بود، تصریح کرد: «ما به جایی که لازم است نرسیده‌ایم. و اگر خیلی زود این اتفاق نیفتد، ما ناچار خواهیم بود مسیری متفاوت در پیش بگیریم».

وزیر خارجه آمریکا در عین حال یادآور شد که به‌رغم «پیشرفت اندک» در مذاکرات وین طی چند هفته گذشته، هنوز معتقد است که احیای توافق برجام امکان‌پذیر و شدنی است.

آقای بلینکن که پس از رایزنی با همتایان اروپایی خود در برلین در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اظهار داشت:‌ «برآورد خود من پس از گفت‌وگو با همه همکاران‌مان این است که بازگشت متقابل همچنان امکان‌پذیر است».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت یک‌سالگی دوران ریاست جمهوری‌اش گفته بود که اکنون زمان ترک مذاکرات با ایران بر سر احیای توافق هسته‌ای نیست.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و یک سال بعد، ایران شروع به عدول تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود کرد.

از بهار امسال مذاکرات ایران و دیگر اعضای برجام به همراه آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای آغاز شده، اما تاکنون به نتیجه مشخص و پیشرفت قابل توجهی نرسیده است.

آنالینا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در جریان نشست خبری روز پنجشنبه هشدار داد که زمان برای مذاکره با ایران رو به پایان است.

وزیر خارجه آلمان در تکمیل سخنان همتای آمریکایی خود افزود: «هدف ما ابقا و حفظ توافق و فراتر از همه، واداشتن ایران به رفتار منطقی است و همچنین حصول اطمینان از این‌که ایران دیگر نمی‌تواند ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش دهد».

او گفت که پنجره برای یافتن راه حلی برای احیای برجام در حال بسته شدن است و مذاکرات در مقطعی «تعیین‌کننده» به سر می‌برد.

خانم بیربوک در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که اروپایی‌ها به دنبال این بودند که چین و روسیه نیز فشار بر تهران را حفظ کنند.

این در حالی است که هر دو کشور در روزهای اخیر درباره قراردادهای همکاری اقتصادی و تجاری جدید با ایران صحبت کرده‌اند و همین امر، به نگرانی‌ها در مورد بازگرداندن تهران به توافق برجام و تضعیف تلاش‌ها در این زمینه دامن زده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گزارش داد که مذاکرات هسته‌ای با ایران نیاز به «تغییر رویکرد» دارد.

این منبع گفته است که ماه فوریه «تعیین‌کننده» خواهد بود.

به‌علاوه به گفته این منبع، مذاکرات احیای برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی باید تسریع شود، زیرا مسیر کنونی امکان دستیابی به توافق را فراهم نمی‌کند.

همزمان با این اظهارات، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز پنجشنبه پس از دیدار با متحدان اروپایی در برلین تاکید کرد که به پیشرفت سریع‌تری در مذاکرات نیاز است و مسئله زمان بسیار مهم و حیاتی است.

آقای لودریان تصریح کرد: «مذاکرات نمی‌تواند به این کندی ادامه یابد».

این نخستین بار نیست که وزیر خارجه فرانسه در روزهای اخیر، برداشتی بدبینانه از مذاکرات احیای برجام ارائه می‌دهد.

او پیشتر نیز هشدار داده بود که پیشرفت گفت‌وگوها در وین به حدی کند است که ممکن است مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه نرسد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG