لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

معرفی هیات امناء و مدیر عامل جدید بنیاد سینمایی فارابی بدون حضور هیچ سینماگر ایرانی


اعضای جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی
اعضای جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی

یک روز پس از انتصاب بحث‌برانگیز هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی، مهدی جوادی، دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل و عضو «جامعه صنفی تهیه‌کنندگان» به عنوان مدیر عامل جدید این سازمان معرفی شد.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه ۲۸ مهر گزارش دادند که محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در دولت ابراهیم رئیسی، طی حکمی سیدمهدی جوادی را به عنوان جانشین علیرضا تابش، مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی، منصوب کرده است.

مهدی جوادی ۳۶ ساله، مدرس دانشگاه و دارای دکتری حقوق بین‌الملل است.

او علاوه‌ بر عضویت در جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، مدیریت برنامه‌ریزی جشنواره‌های مقاومت و سینمای دفاع مقدس و همچنین معاونت شبکه کودک و نوجوانِ تلویزیون حکومتی ایران را در کارنامه خود دارد.

روز سه‌شنبه همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به پیشنهاد محمد خزاعی اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی از جمله خود آقای خزاعی را «به مدت دو سال» منصوب کرد.

در میان اعضای جدید این هیات نام کسانی چون سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه، جواد اوجی، وزیر نفت ایران در دولت سیزدهم و حسن خجسته باقرزاده، برادر همسر علی خامنه‌ای و از معاونان پیشین تلویزیون حکومتی ایران، به چشم می‌خورد.

این انتصاب‌ها واکنش‌های متفاوتی را در میان اهالی فرهنگ و هنر و کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. برخی انتقاد کرده‌اند که چرا وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و یا فردی وابسته به سپاه پاسداران بدون هیچ پیشینه فرهنگی و هنری باید عضو هیات امنای نهادی چون فارابی شوند.

احمد طالبی‌نژاد، نویسنده، منتقد و فیلم‌ساز در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی «امتداد»، این دست انتصابات را شبیه «یک تقسیم غنائم» دانسته است «تا یک انتصاب تخصصی و مدیریتی». به گفته او، «دغدغه هیچ یک از اعضای جدید هیات امنای بنیاد فارابی، سینما و موضوعات پیرامون آن نیست.

در مقابل اما عده‌ای از کاربران توئیتر فارسی مانند محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب، نوشته‌اند که اعضای جدید از افراد وابسته به سازمان‌های پول‌ساز دولت ابراهیم رئیسی هستند و ممکن است بتوانند «به سینما پول برسانند».

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که بنیاد سینمایی فارابی در کنار حوزه هنری، از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد جمهوری اسلامی و نیز مهم‌ترین نهاد حکومتی درگیر تولید فیلم در سینمای ایران به شمار می‌رود.

با استفاده از رسانه‌های ایران، توئیتر و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG