لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

امیرعبداللهیان، آمریکا را به زیاده‌خواهی و طرح «درخواست‌های غیرمنطقی» متهم کرد


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران

همزمان با هشدار فزاینده مقام‌های غربی در مورد ضرورت نهایی شدن توافق هسته‌ای با ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با مقام ارشد اتحادیه اروپا، واشینگتن را به طرح «برخی درخواست‌های غیرمنطقی و توجیه‌ناپذیر» و «زیاده‌خواهی» متهم کرد.

رسانه‌های ایران عصر پنج‌شنبه ۱۹ اسفند از گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه، اروپا خبر دادند.

وزیر خارجه ایران در جریان این گفت‌وگو مدعی شد که طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا «هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد» و آن را خلاف مواضع واشینگتن در مورد دستیابی سریع به توافق با تهران دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس،نزدیک به سپاه پاسداران، حسین امیرعبداللهیان با تاکید بر ضرورت «لغو موثر تحریم‌ها» افزود که برخی مباحث مرتبط با «قهرمانان ملی» ایران قابل مذاکره نیست و «نباید تحت تاثیر زیاده‌خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد».

این اتهام علیه واشینگتن در حالی مطرح شده که در روزهای اخیر رویکرد روسیه در مذاکرات احیای برجام به عنوان یکی از عوامل اصلی انسداد در این روند توصیف شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند از آمریکا خواسته بود تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه آن کشور به‌دلیل تجاوز به اوکراین، روی همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت.

در روزهای گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که هیات مذاکره‌کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی، وعده لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و تعداد زیادی از افراد و نهادهایی را داده است که تحریم آن‌ها به برنامه اتمی ایران ارتباطی ندارد.

از جمله افرادی که طبق گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامل رفع تحریم‌ها خواهند شد حسین دهقان، وزیر دفاع پیشین و فرمانده اسبق نیروی قدس سپاه پاسداران، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل و وزیر خارجه سابق، و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، است. همچنین از نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان نیز رفع تحریم خواهد شد.

در همین زمینه، گابریل نورونها، مشاور ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز ۱۱ اسفند با انتشار یک رشته‌توئیت لغو تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای یاد شده را «غیرقانونی و خطرناک برای امنیت ملی آمریکا» دانست.

واشینگتن در طول سه سال گذشته تحریم‌های اقتصادی علیه سپاه پاسداران را به شدت افزایش داده و این نهاد را به عنوان یک «سازمان تروریستی» اعلام کرده است.

آقای بورل نیز در مقام هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین تاکید کرد که مذاکرات وین در «نقطه حساسی» قرار دارد و خواستار «انعطاف‌پذیری» بیشتر ایران و آمریکا در «تبادل پیام‌ها» شد.

او در سخنانی مشابه دیگر مقام‌های اروپایی، ضرورت لحاظ کردن «محدودیت زمانی» در وین را تکرار کرد.

پس از آن‌که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر احیای برجام سر باز زد، این مذاکرات از طریق واسطه‌های اروپایی و همچنین نمایندگان دو عضو غیراروپایی برجام شامل روسیه و چین، در وین در جریان است.

پیشتر در اوایل روز پنج‌شنبه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز با انتشار توئیتی آمریکا را به نداشتن اراده‌ای قوی توافق بر سر احیای برجام متهم کرد.

این مقام نظامی پیشنهادهای ایران در مذاکرات احیای برجام را «اصولی» خواند و گفت بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا، این مذاکرات هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران، رویترز، توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG