لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

دیدار امیرعبداللهیان با رهبر حماس در دوحه؛ توافق بر سر «تشکیل یک محور بزرگ‌تر» برای «توقف» حملات اسرائیل


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه شنبه ۲۲ مهر با سفر به دوحه قطر با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک عضو دفتر سیاسی حماس پس از پایان این دیدار، از «توافق ایران و حماس برای تشکیل یک محور بزرگتر» برای «توقف» حملات اسرائیل خبر داد.

دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه اولین دیدار رسمی یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران با رئیس دفتر سیاسی حماس پس از حمله این گروه به اسرائیل است که در جریان آن صدها تن از شهروندان اسرائیلی به دست نیروهای حماس کشته شدند.

آمریکا و کشورهای اروپایی گروه شبه‌نظامی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

سفر حسین امیرعبداللهیان به قطر پس از سفر منطقه‌ای او به عراق، لبنان، سوریه و دیدار او با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، انجام شد.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا از دوحه گزارش داد که خلیل الحیه‌، عضو دفتر سیاسی حماس، پس از پایان مذاکرات سه ساعته امیرعبداللهیان و هنیه، در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر شد و گفت: «ما در این مذاکرات سه ساعته در مورد ایجاد و یا تشکیل یک محور بزرگتر» علیه اسرائیل گفت وگو کردیم و این موضوع که «ایران و دولت‌های دیگر» چگونه می‌توانند با توانایی‌های خود برای توقف حملات اسرائیل کمک کنند، مورد رایزنی قرار گرفت.

این عضو دفتر سیاسی حماس همچنین از «حمایت‌ها و اهتمام جمهوری اسلامی ایران در خصوص مساله فلسطین» تشکر کرد و افزود: طی دیدار سه ساعته با حسین امیرعبداللهیان، «ما در جریان‌ جزئیات دیدار و گفت‌ وگوهای وزیر خارجه ایران در سفر منطقه‌ای وی با موضوع فلسطین قرار گرفتیم.»

خبرگزاری دولتی ایرنا همچنین تصاویری از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه را منتشر کرد و افزود که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، از حمله این گروه به اسرائیل به عنوان «پیروزی‌های مقاومت فلسطین» یاد کرد و آن را به رئیس دفتر سیاسی حماس «تبریک» گفت.

طبق گزارش این خبرگزاری دولتی، امیرعبداللهیان با اشاره به حملات اسرائیل به غزه، گفت: دلیل «حجم بالای» حملات اسرائیل به غزه این است که اسرائیل «ضربه‌ای بی‌سابقه» دریافت کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین در دیدار با اسماعیل هنیه، حمله این گروه به اسرائیل را «طبیعی» و «خودجوش» عنوان کرد و افزود که این حمله نشان داد که «برخلاف تصور غلط برخی‌ها، فلسطین زنده است و روند عادی سازی برخی کشورها نمی‌تواند خللی در اراده محکم» برای «پیگیری حقوق طبیعی، انسانی و قانونی فلسطینی‌ها» ایجاد کند.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از اصول و ارزش‌های خود در حمایت از فلسطین کوتاه نخواهد آمد»، گفت که در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه «هر احتمالی در منطقه وارد است و جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خود را برای توقف» این حملات ادامه خواهد داد.

به‌نوشتهٔ خبرگزاری ایرنا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن «تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران»، از اقدامات حکومت ایران برای «برگزاری نشست مقامات عالی سازمان همکاری اسلامی» استقبال کرد و افزود که این نشست بسیار مهم است و حماس انتظار دارد که «شاهد حمایت قوی جهان اسلام از ملت فلسطین» باشد.

در همین حال سایت رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دست‌کم تا بامداد یک‌شنبه خبر دیدار و گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را منتشر نکرد.

وب‌سایت رسمی وزارت خارجه ایران در گزارشی از سفر امیرعبداللهیان به قطر هدف این سفر را «دیدار و گفتگو با مقامات دولت قطر در خصوص مسائل مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای بویژه تحولات فلسطین و غزه» عنوان کرد.

بنابر این گزارش، امیرعبداللهیان در جریان دیدار خود با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، از «حمایت قوی قطر از فلسطین در تحولات جاری» تشکر کرد و گفت که کشته شدن روزانه صدها تن در غزه بر اثر حملات اسرائیل « قابل تحمل نیست» و باید به این حملات و همچنین «محاصره انسانی غزه و قطع آب و غذا و دارو» پایان داده شود.

سایت وزارت خارجه ایران همچنین نوشت که امیرعبداللهیان در دیدار با همتای قطری خود گفت که در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه «هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که شرایط در منطقه به‌ همین شکل باقی بماند».

در جریان حمله شنبه ۱۵ مهر، هفتم اکتبر، حماس به اسرائیل بنابر بر گزارش خبرگزاری فرانسه بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن از شهروندان عمدتا غیرنظامی اسرائیل کشته شدند.

طبق گزارش این خبرگزاری، در میان بیش از یک هزار و ۳۰۰ کشته در اسرائیل در حمله روز شنبه گذشته حماس، همچنین ۲۷ شهروند آمریکا و ۱۵ شهروند فرانسه، ۴ شهروند بریتانیا، ۳ شهروند کانادایی و ۳ شهروند اتریشی بوده‌اند.

تعدادی از کشته شدگان نیز شهروندان اوکراین، روسیه، چین، نپال، تایلند، شیلی، بلاروس، برزیل، آرژانتین، استرالیا، آذربایجان، کامبوج، ایرلند، پرتغال، اسپانیا، سوئیس، کلمبیا و پاراگوئه بودند.

اسرائیل در پی حمله حماس، حملات هوایی گسترده‌ای را به باریکه غزه آغاز کرد که بنابر اعلام وزارت بهداشت این منطقه تاکنون دو هزار و ۲۱۵ کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG