لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

قاآنی در گفت‌وگو با دو گروه فلسطینی: برای شکست دادن «معامله قرن» آماده‌ایم


اسرائیل و مناطق فلسطینی‌نشین
اسرائیل و مناطق فلسطینی‌نشین

فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تماس تلفنی با سران حماس و جهاد اسلامی فلسطین گفته است که «جمهوری اسلامی ایران آماده شکست دادن طرح معامله قرن است».

اسماعیل قاآنی شامگاه شنبه ۱۲ بهمن در گفت‌وگو با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، افزود که «ایران آماده است تا در کنار ملت فلسطین و به‌ویژه نیروهای مقاومت، با خطرات معامله قرن مقابله کند».

به گزارش ایسنا، سران این دو جنبش فلسطینی از موضع ایران در مخالفت با طرح معامله قرن تقدیر کردند.

اسماعیل قاآنی در مورد راهکارهای «شکست دادن طرح معامله قرن» جزئیاتی اعلام نکرده است.

هر چند اسماعیل هنیه و زیاد نخاله ماه گذشته در سفر به ایران برای شرکت در تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده شاخه قدس سپاه، با جانشین او دیدار کردند اما گفت‌وگوهای شنبه شب اسماعیل قاآنی با آن‌دو، نخستین تماس مقامات ارشد نظامی ایران با سران دو سازمان اصلی عضو «جبهه مقاومت» بعد از رونمایی آمریکا از طرح صلح موسوم به معامله قرن بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که دولتش در سه سال گذشته بر روی طرحی برای حل نزاع ده‌ها ساله اسرائیل و فلسطینیان کار کرده بود، هشتم بهمن در مراسمی در کاخ سفید در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هنگام اعلام این طرح، آن را «یک معامله عالی» و «یک فرصت تاریخی» برای فلسطینیان نیز نامید و ابراز امیدواری کرد که فلسطینی‌ها با پذیرش این طرح، بتوانند کشور مستقل خود را تشکیل دهند.

اما جمهوری اسلامی ایران که موجودیت اسرائیل را «غیرمشروع» می‌داند، تأکید کرده که طرح آمریکا محتوم به شکست است.

سپاه پاسداران ۱۲ بهمن در بیانیه‌ای طرح آمریکا را «توطئه بزرگ» نامید و تأکید کرد که فرجام «این معاهدهٔ شیطانی»، «فرورفتن در زباله‌دان تاریخ است».

بیانیه سپاه پاسداران از «آمادگی برای نقش‌آفرینی‌های مقتضی» در شرایط جدید منطقه سخن گفته و «از کشورهای اسلامی به ویژه نیروهای مسلح و مؤمن آنان» خواسته «با تصمیمی بزرگ و تاریخی مقابل توطئه «معامله قرن» ایستادگی کنند».

سپاه پاسداران نسخه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را که «فلسطین؛ از بحر تا نهر، بازگشت آوارگان فلسطینی و برگزاری انتخابات آزاد و مشروع و فراگیر» است، تنها راهبرد عملی برای حل قضیه فلسطین نامید.

پیش از بیانیه سپاه نیز، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در پیامی در روز دهم بهمن، به وزیران دفاع و روسای ارتش‌های کشورهای اسلامی، نسبت به «پیامدهای هرگونه کوتاهی و سکوت» در برابر «طرح ظالمانه معامله قرن» هشدار داده بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، که یک روز پس از رونمایی از برنامه آمریکا گفت «طرح ترامپ، منفورترین طرح قرن است»، یکشنبه ۱۳ بهمن نیز در آرامگاه بنیانگذار نظام ایران، این طرح را «ننگین و تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان» نامید.

علی اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل، ۱۰ بهمن در یک نشست خبری در تهران در مورد این طرح گفت «خواب آشفتهٔ رئیس جمهور آمریکا به کابوس تبدیل می‌شود».

اما هم‌زمان با موضع‌گیری قاطعانه ایران علیه طرح صلح آمریکا، به گزارش رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز شنبه در دیدار با اسماعیل هنیه که در سفر به کشورهای منطقه بسر می‌برد، طرح صلح آمریکا را به‌شدت نکوهش کرد.

آقای اردوغان جمعه نیز در تماس تلفنی با محمود عباس، با انتقاد از عربستان، عمان، بحرین و دیگر کشورهای عربی که «موضع‌گیری روشنی» علیه طرح آمریکا نداشتند، گفت آنها به بشریت خیانت می‌کنند». وی خطاب به سران امارات نیز گفت «ننگ بر شما».

رئیس جمهوری ترکیه جمعه نیز در یک سخنرانی گفت «بیت‌المقدس هرگز به یک دولت تروریستی داده نخواهد شد؛ قدس خط قرمز ترکیه است و این کشور هرگز با این طرح کنار نخواهد آمد».

آقای اردوغان که به تازگی با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرده، در حالی اسرائیل را یک «دولت تروریستی» نامید که دولت آنکارا دارای مناسبات کامل سیاسی در سطح سفیر با اسرائیل است.

محمود عباس قطع روابط با آمریکا و اسرائیل را اعلام کرد

محمود عباس شنبه در ادامه اقدامات و موضع‌گیری‌های تشکیلات خودگردانی علیه طرح صلح آمریکا، شامگاه شنبه تعلیق مناسبات و روابط حکومت خود با اسرائیل و آمریکا را اعلام کرد.

محمود عباس تأکید کرد که این تعلیق همه همکاری‌های امنیتی با آمریکا و اسرائیل را نیز شامل می‌شود. به گفته وی، اسرائیل باید «مسئولیت خود را به عنوان اشغالگر بپذیرد».

محمود عباس در سخنانی در نشست اضطراری وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز شنبه ۱۲ بهمن در قاهره، گفت در سال ۲۰۰۷ با طرحی برای تشکیل کشور فلسطین بروی ۲۲ درصد از اراضی فلسطینیان موافقت کرد اما بخاطر اینکه اهود اولمرت نخست‌وزیر وقت اسرائیل در آستانه محاکمه بود، او مذاکرات را متوقف کرد ولی طرح کنونی آمریکا تنها از تعلق ۱۵ درصد از این اراضی به فلسطینیان سخن می‌گوید و می‌خواهد که ما از بیت‌المقدس چشم‌پوشی کنیم و اسرائیل را هم به عنوان کشوری برای یهودیان به رسمیت بشناسیم.

آقای عباس افزود که «نامش به عنوان کسی که قدس را فروخت، در تاریخ ثبت نخواهد شد».

محمود عباس تأیید کرد که تصمیمات خود را در نامه‌هایی به دولت‌های آمریکا و اسرائیل اعلام کرده‌است.

اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست قاهره با رد طرح معامله قرن اعلام کرد که این نهاد با آمریکا در اجرای این طرح همکاری نخواهد کرد.
اتحادیه عرب به اسرائیل نیز نسبت به عقوبت اجرای یک‌جانبه این طرح «هشدار» داد.

بیانیه اتحادیه عرب در حالی صادر شد که عربستان، عمان، بحرین، قطر و امارات متحده عربی که اعضای این اتحادیه نیز هستند، ظاهراً به اقدام آمریکا روی خوش نشان داده و حضور سفیران برخی از این کشورها در مراسم رونمایی طرح در کاخ سفید نشان حمایت دولت‌های آنها از این برنامه تلقی شده بود.

جیسون گرینبلات، دیپلمات پیشین آمریکایی که همراه با جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، در طرح معامله قرن سهیم بود، شنبه در واکنش به اظهارات رئیس تشکیلات خودگردانی در نشست اتحادیه عرب، گفت «پرزیدنت عباس طرحی را رد می‌کند که می‌تواند آینده‌ای درخشان برای فلسطینیان ایجاد کند».

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت، «اتحادیه عرب تنها با در پیش گرفتن رویه‌ای جدید می‌تواند به سال‌ها رنج ملت فلسطین پایان دهد» زیرا «تصمیمات گذشته این اتحادیه، صلح یا پیشرفتی بدنبال نداشته است».

یک گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل مدعی است که جینا هسپل، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات و جاسوسی آمریکا، سی‌آی‌ای، با هدف «کاستن از شدت مخالفت» فلسطینیان با طرح صلح دولت واشینگتن، چهارشنبه ۹ بهمن دیداری محرمانه از رام‌الله داشت. آمریکا این گزارش را تأیید یا رد نکرده است.

نکوهش اظهارات عباس در مورد «یهودی نبودن اکثر مهاجران به اسرائیل»

مقامات اسرائیل اظهارات محمود عباس در نشست اتحادیه عرب را به ویژه در این زمینه که گفت «اکثریت مهاجرین از روسیه به اسرائیل، یهودی نیستند و درصد بسیار کمی از مهاجران از اتیوپی هم یهودی هستند»، نکوهش کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش گفت «محمود عباس از قبائل یهودی چیزی به گوشش نخورده‌است؛ آنها برادران و خواهران، از خون و گوشت ما هستند که نسل‌ها در غربت در رؤیای بازگشت به سرزمین صهیون بوده‌اند».

بنی گانتس، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، نیز گفت اظهارات محمود عباس در مورد مهاجران از شوروی پیشین و اتیوپی «جاهلانه، حقیر و شرم‌آور است و صلح را اینگونه بنا نمی‌کنند».

اساس این بخش از اظهارات محمود عباس ظاهراً سخنان اسحاق یوسف، خاخام ارشد اسرائیل بوده که به نوشته وای.نت، ماه گذشته گفت:‌«صدها هزار یا ده‌ها هزار تن از افرادی که اصلاً و به هیچ وجه یهودی نیستند» به عنوان مهاجر یهودی به این کشور آورده شده‌اند.

بر اساس طرح آمریکا، فلسطینیان باید اسرائیل را به عنوان «کشوری برای یهودیان» به‌رسمیت بشناسند. محمود عباس گفته است که سازمان آزادی‌بخش فلسطین بر اساس توافق اسلو اسرائیل را به‌رسمیت شناخته و این‌که این کشور چه ماهیتی دارد، یک مسئله داخلی آنها است.

XS
SM
MD
LG