لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

تداوم فشار حکومت برای تحمیلِ حجاب؛ مجوز شرکت استارتاپی «ازکی» تعلیق شد


«از کی» سومین شرکتی است که به دلیل مقاومت کارکنانش در برابر حجاب اجباری با برخورد جمهوری اسلامی مواجه شده است
«از کی» سومین شرکتی است که به دلیل مقاومت کارکنانش در برابر حجاب اجباری با برخورد جمهوری اسلامی مواجه شده است

در پی فشار به مؤسسات و شرکت‌های فعال در حوزه کسب‌وکار مجازی به دلیل منتشر شدن تصاویر بدون حجاب اجباری کارکنان زن آن‌ها، این‌بار مجوز فعالیت شرکت «از کی» که در حوزه فروش بیمه به شکل اینترنتی فعالیت می‌کند، تعلیق شد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه هشتم مرداد اعلام کرد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، مجوز شرکت «ازکی» را به حالت «تعلیق» درآورده است.

همین خبرگزاری روز هفتم مرداد تصاویر منتشرشده از کارمندان زن شرکت ازکی را «تخلف» و «هنجارشکنی» توصیف و ادعا کرده بود که بیمه مرکزی دربارهٔ تعلیق فعالیت این شرکت تصمیم‌گیری خواهد کرد.

هفته گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کارکنان «از کی» را در بخش‌های مختلف نشان می‌داد و بسیاری از زنان شاغل در آن از رعایت حجاب اجباری سر باز زده بودند.

این شرکت بعد از واکنش‌ها، اعلام کرد این تصاویر «بدون اطلاع و اجازه شرکت منتشر شده» است. با این حال بیمه مرکزی تحت فشار رسانه‌های تندرو و حساب‌های توئیتری حامیان حکومت و حجاب اجباری، مجوز آن را تعلیق کرده است.

این سومین شرکت یا استارتاپ متعلق به بخش خصوصی در ایران است که در روزهای اخیر به دلیل مقاومت کارکنانش در برابر حجاب اجباری با برخورد نهادهای حکومتی مواجه می‌شود.

ابتدا «دیجی‌کالا»، فروشگاه اینترنتی کالا در ایران، در پی واکنش خشم‌آلود حامیان جمهوری اسلامی به انتشار تصویر بدون حجاب اجباری کارکنانش با پلمب شدن ساختمان اداری خود مواجه شد.

این اتفاق روز دوم مرداد رخ داد و هرچند گفته شده بود این پلمب «موقت» است، روز هفتم مرداد در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شد که ساختمان اداری این شرکت همچنان بسته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوم مرداد در واکنش به این اقدام در مورد دیجی‌کالا گفت: «تعجبی ندارد که چرا جوانان در ایران خواهان تغییر هستند یا از کشور خارج می‌شوند.»

چند روز بعد، فروشگاه کتاب اینترنتی طاقچه به دلیل مشابهی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد و مؤسسات انتشاراتی حکومتی اعلام کردند قراردادهای خود با آن را به دلیل منتشر شدن تصویر بدون حجاب اجباری این شرکت لغو می‌کنند.

همچنین رسانه‌های داخل ایران روز پنجم مرداد، بدون اشاره به جزئیات اعلام کردند که در پی عدم رعایت حجاب اجباری توسط کارکنان زن شرکت طاقچه، در این‌باره پرونده قضایی تشکیل شده است.

از سوی دیگر، محمد سعید احدیان، دستیار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در واکنش به اتفاقاتی که برای طاقچه رخ داد، نوشت که در صورت تصویب لایحه حجاب در مجلس، «طاقچه» دو ماه سودش را از دست می‌داد و اگر این اتفاق تکرار می‌شد، جریمه بیشتری برایش در نظر گرفته می‌شد.

اشاره این چهره نزدیک به قالیباف، مجازات‌هایی است که در پیش‌نویس جدید تهیه‌شده در کمیسیون قضایی مجلس از لایحه موسوم به «حمایت از عفاف و حجاب» پیش‌بینی شده است.

در ماده‌ ۴۱ این پیش‌نویس که هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده است، آمده که صاحبان یا کارکنان کسب و کارها اگر در محل کار «مرتکب برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی شوند، علاوه بر اعمال مجازات مقرر برای مرتکب، صاحب حرفه یا شغل در مرتبه اول به جزای نقدی درجه پنج یا دو ماه سود ناشی از درآمد آن شغل هر کدام بیشتر باشد» محکوم خواهند شد.

تهدید به توقف یک سریال به دلیل «بی‌حجابی» عوامل

برخورد با «بی‌حجابی» کارکنان فقط محدود به استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی نیست و طی چند ماه اخیر، نیروهای انتظامی و امنیتی برای مقابله با زنان مخالف حجاب اجباری، دست به پلمب مراکز تجاری و تفریحی و گردشگری زده‌اند.

همچنین روز هفتم مرداد، خبرگزاری برنا اعلام کرد نیروهای پلیس اسلامشهر، به محل فیلمبرداری فصل دوم سریال «نیسان آبی» که تصاویر عوامل پشت صحنه آن بدون رعایت حجاب اجباری منتشر شده بود رفته‌اند و به سازندگان اخطار داده‌اند «در صورت تکرار و مشاهده تخلف» از ادامه ساخت این سریال جلوگیری خواهد شد.

ویدیئویی که از فیلمبرداری این سریال شبکه نمایش خانگی در منطقه «چهاردانگه» در نزدیکی اسلامشهر منتشر شده بود، برخی عوامل زن این سریال را نشان می‌داد که در خیابان حجاب اجباری ندارند.

این ویدئو نیز مانند تصاویر سه شرکت دیجی‌کالا، طاقچه و از کی، خشم افراد و گروه‌های تندرو را برانگیخته بود و آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خواستار برخورد حکومت با سازندگان «نیسان آبی‌» شده بودند.

موج سرباز زدن زنان از حجاب اجباری که پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و با آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» اوج گرفت همچنان ادامه دارد و هر روز تصاویر جدیدی از زنانی منتشر می‌شود که بدون توجه به اقدامات قهری جمهوری اسلامی، بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی حاضر می‌شوند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، تسنیم، برنا و رادیو فردا/ع.م/ آ.ت
XS
SM
MD
LG