لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

هشدار نمایندۀ مجلس: فاتحۀ دریاچه ارومیه با سیاست‌های دولت فعلی خوانده است


دریاچه ارومیه یک دریاچۀ شور در شمال غربی ایران و بزرگ‌ترین دریاچۀ داخلی کشور است
دریاچه ارومیه یک دریاچۀ شور در شمال غربی ایران و بزرگ‌ترین دریاچۀ داخلی کشور است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی هشدار داد که با توجه به سدهای در حال ساخت در حوضۀ دریاچه ارومیه و بی‌توجهی دولت ابراهیم رئیسی در این زمینه، خشکی این دریاچه حتمی خواهد بود.

خبرگزاری ایلنا روز جمعه ۲۲ اردیبهشت به نقل از محمد باقری‌بنائی، نمایندۀ اصول‌گرای مجلس، نوشت: «در کل برخی سدهایی که احداث شده‌اند بدون مطالعه بوده» و «سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه» در دولت فعلی دنبال نمی‌شود.

این نماینده با اشاره به این‌که نه تنها دریاچه ارومیه بلکه تالاب‌های اطراف آن نیز با خطر خشکی مواجه هستند، تصریح کرد: «حوضۀ دریاچه ارومیه چه به لحاظ زیست‌محیطی و انسانی عملاً با بحران مواجه است.»

در حالی‌ که کارشناسان می‌گویند ۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شده، مسعود تجریشی، مدیر پیشین دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، سال گذشته خبر داده بود که دولت رئیسی ارائه اطلاعات برای برنامه‌ریزی احیای دریاچه را متوقف کرده است.

در دوره‌های اخیر انتقادها به دولت ابراهیم رئیسی در زمینه احیای دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده است.

فروردین‌ماه امسال نیز محمدرضا کاویانپور، رئیس مؤسسه تحقیقات آب در وزارت نیرو، خبر داده بود که طبق بررسی‌های این مؤسسه تحقیقات «آوردها به دریاچه ارومیه به‌شدت کاهش پیدا کرده است».

۱۵ شهریور پارسال هم رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از شفاف نبودن هزینه‌هایی خبر داد که تحت عنوان احیای دریاچه ارومیه انجام شده و گفت که بخشی از «اسناد هزینه‌های هنگفت احیای دریاچه ارومیه موجود نیست».

نگرانی‌ها از وضعیت دریاچه ارومیه به سال ۷۹ بازمی‌گردد که برخی کارشناسان و حتی مقام‌های دولتی نسبت به تأثیرات خشکسالی بر این دریاچه هشدار دادند.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا
XS
SM
MD
LG