لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

وزارت بهداشت ایران حملات به مدارس با «ماده محرک استنشاقی» را تأیید کرد


اعزام نیروهای اورژانس به یک دبیرستان دخترانه پس از حمله سمی
اعزام نیروهای اورژانس به یک دبیرستان دخترانه پس از حمله سمی

وزارت کشور و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در گزارش‌هایی جداگانه پیرامون حملات با گاز سمی به مدارس ایران اعلام کردند که «مواد محرک» در برخی آزمایش‌ها یافت شده اما علائم بروز یافته در اغلب دانش‌آموزان ناشی از «اضطراب و نگرانی» بوده است.

وزارت کشور جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه ۱۵ اسفند در دومین بیانیه خود در مورد حملات یادشده اعلام کرد تاکنون «وجود مواد سمی و خطرناک» در هیچ‌یک از دانش‌آموزان بستری شده در بیمارستان‌ها یافت نشده است.

بنابر اعلام این نهاد حکومتی، تاکنون در ۲۵۰ کلاس از مدارس ایران، تعدادی از دانش‌آموزان احساس ناراحتی کرده‌اند اما «بیش از ۹۰ درصد ناشی از اضطراب و نگرانی‌های ایجاد شده در فضای کلاس و مدرسه بوده است».

این بیانیه ادعا دارد که «در کمتر از پنج درصد از بستری‌شدگان، تماس با مواد محرک منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائم شده است».

وزارت کشور در ادامه این احتمال را مطرح کرده که بروز مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس ایران «می‌تواند یک اقدام عامدانه و جنایتکارانه باشد».

این نهاد حکومتی در عین حال مدعی شده «بخشی از مواردی که منجر به ایجاد التهاب در برخی از مدارس شده، ناشی از اقدامات ماجراجویانه است» و در ادامه، از تعقیب افرادی که «عناصر مخل روان و سلامت جامعه» خوانده شدند، خبر داده است.

نهادهای امنیتی-اطلاعاتی جمهوری اسلامی تا کنون دست‌کم یک خبرنگار را که در شهر قم پیگیر مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان مدارس بود، بازداشت کرده‌اند. در موارد مختلف نیز نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی، والدین و سایر افراد نگران در برابر مدارس را هدف ضرب و جرح قرار داده‌اند.

وزارت کشور در بیانیه اخیر خود همچنین خواهان برخورد با افرادی شده است که در رابطه با مسمومیت گازی در مدارس، «اکاذیب را نشر داده و اذهان را مشوش کرده‌اند».

تأیید حملات با «ماده محرک استنشاقی» از سوی وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت نیز روز دوشنبه با ارائه اولین گزارش از تحقیقات انجام‌گرفته توسط این نهاد مدعی شد که بروز «علائم واقعی» در کمتر از ۱۰ درصد از موارد در دانش‌آموزان انتقال‌یافته به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشاهده شده است.

سعید کریمی، همسو با گزارش دیگر نهادهای حکومتی ایران، اعلام کرد که واکنش اکثر دانش‌آموزان «عمدتاً ناشی از اضطراب است».

با این حال، در اظهارات معاون وزیر بهداشت به طور صریح به این موضوع اشاره شده که بخشی از دانش‌آموزان پس از مواجهه با «یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتاً استنشاقی است» راهی اورژانس شده‌اند.

آقای کریمی همچنین گفته که «لزوماً آن ماده اصلی ممکن است گاز نباشد، بلکه می‌تواند یک ماده جامد باشد؛ به صورت پودر یا خمیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می‌شود یا در اثر حرارت محیط می‌تواند تبخیر شود و بعد علائم تحریکی را ایجاد کند».

از سوی دیگر، محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه اظهار داشت طبق اطلاعاتی که هنوز قطعی نیست، «مسمومیت‌ها ناشی از انتشار گاز خاصی بوده که در جاهای مختلف بوهای متفاوتی در مورد آن اعلام شده است».

او هم ادعا کرد که «بخشی از رویدادهای اخیر ناشی از استرس است که وقتی بخشی از دانش‌آموزان دچار آن می‌شوند» به بقیه هم سرایت می‌کند.

این نماینده مجلس همچنین خبر داد که «۲۳۰ مدرسه در ۲۵ استان کشور تا روز یکشنبه درگیر این ماجرا بوده و بیش از پنج هزار دانش‌آموز مسموم شده‌اند، که هر چند اکثر آن‌ها دختران بودند اما تعدادی از پسران نیز مسموم شده‌اند».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین واکنش علنی خود به حملات با گاز سمی به مدارس، که از سه ماه پیش در جریان است، این رویداد را «یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض» نامید.

او روز دوشنبه افزود: «اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید به اشد مجازات برسند».

برخی از افراد وابسته و یا همسو با حکومت، اسلام‎‌گرایان افراطی را که در آرزوی خانه‌نشین کردن دختران کشور هستند، عامل این حملات دانسته‌اند.

«عادی‌نمایی» وضعیت جاری در مدارس از سوی صداوسیما

صداوسیمای جمهوری اسلامی که در هفته‌های گذشته از بازتاب گزارش‌های حملات با گاز سمی به مدارس دخترانه خودداری کرده بود، در دو روز اخیر با اعزام خبرنگاران خود به شماری از مدارس و مصاحبه با دانش‌آموزان، مدعی شد که «بچه‌ها بی‌خودی دچار ترس می‌شوند».

صداوسیما مدعی است که کودکان در مدارسی که گزارش و تصاویر پس از حمله با گاز سمی به آن‌ها منتشر شده است، هنگام حضور خبرنگارانش در مدارس، «در حال بازی در زمین ورزش و حیاط مدرسه بودند».

ادعای این سه نهاد جمهوری اسلامی در شرایطی مطرح می‌شود که محمدرضا هاشمیان، پزشک فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، اخیراً اعلام کرد گازهایی که برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده می‌شود «ترکیبی» است و دسترسی به آن‌ها «برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست».

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، نیز روز دوشنبه گفت شواهد و قرائن نشان می‌دهد «آن‌چه که بر سر دانش‌آموزان می‌آید نمی‌تواند عامل ویروسی داشته باشد، هرچه هست باید یک نوع سم باشد».

روز دوشنبه بار دیگر مدارس مختلف در نقاط مختلف ایران با حملات مشابه روبه‌رو شدند و صدها دانش‌آموز در دست‌کم ۲۰ شهر به بیمارستان انتقال یافتند.

XS
SM
MD
LG