لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

تانکر ترکرز: صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر با گریز از تحریم‌ها افزایش یافت


خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از شرکت رهگیری نفتکش‌ها گزارش داد که با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران طی ماه سپتامبر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

از زمان خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه ایران در سال ۹۷ که هدف اصلی آن بخش مالی و انرژی است، صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته است.

اما اطلاعات جمع آوری شده توسط «تانکر ترکرز» و دو شرکت دیگر رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در حال افزایش است.

سمیر مدنی، یکی از موسسان شرکت « تانکر ترکرز» به خبرگزاری رویترز گفت:«صادرات ایران رو به افزایش بوده است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که حجم نفت خام و نفت میعانات صادراتی ایران به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. چنین حجمی از صادرات طی یک سال و نیم اخیر بی‌سابقه است.»

اطلاعات رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد که حجم صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به نسبت ماه اوت تقريبا دو برابر شده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که

نمی‌تواند به‌طور مستقل این ارقام را تایید کند.

این اطلاعات نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از حجم نفت صادراتی ایران در دریا به نفتکش‌های خارجی منتقل شده و به این خاطر تشخیص مقصد نهایی این محموله‌ها دشوار است.

دو شرکت دیگر رهگیری نفتکش‌ها که ترجیح دادند نامشان در گزارش قید نشود به خبرگزاری رویترز گفتند که اطلاعات آنها نیز نشان می‌دهد که حجم صادرات نفت ایران افزایش یافته ولی نه به اندازه‌ای که شرکت « تانکر ترکرز» می‌گوید.

یکی از این شرکت‌ها افزایش حجم صادرات ایران در ماه سپتامبر را حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز ارزیابی می‌کند.

صادرات نفت ایران در ماه مه ۲۰۱۸ و قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز بود ولی در ماه مه امسال به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. در نتیجه حتی افزایش چند صد هزار بشکه‌ای در حجم صادرات روزانه ایران یک جهش قابل ملاحظه است.

وزارت نفت ایران به سئوالات خبرگزاری رویترز در مورد حجم فعلی صادرات نفت آن کشور پاسخ نداد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته از اقدامات خود برای افزایش صادرات نفت با وجود تحریم‌های آمریکا دفاع کرد و گفت برای پنهان کردن مبدا ایرانی صادرات این محموله‌ها اسناد مربوط به فروش نفت جعل می‌شوند.

به گزارش وبسایت وزارت نفت، آقای زنگنه در جلسه مجلس گفت: «آنچه صادر می‌کنیم به نام ایران نیست. اسناد صادرات و مشخصات محموله‌ها بارها و بارها تغییر داده می‌شود.»

تصاویر ماهواره‌ای کار رهگیری نفتکش‌ها را ساده‌تر کرده ولی ارزیابی دقیق میزان صادرات هر کشور هنوز کار ساده‌ای نیست.

تغییر دادن مسیر حرکت و یا حجم محموله نفتکش‌ها این کار را دشوار می‌کند. علاوه بر این از زمان شروع تحریم‌ها دولت ایران ارقام دقیق صادرات خود را به اوپک ارائه نمی‌دهد و در نتیجه تخمین صادرات آن کشور دشوارتر شده است.

کارشناسان صنعت نفت می‌گویند نفتکش‌های حامل نفت صادراتی ایران گاهی سامانه ارسال پیام‌های مخابراتی خود را خاموش می‌کنند و در نتیجه رهگیری این نفتکش‌ها دشوارتر می‌شود.

XS
SM
MD
LG