لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

رتبه‌بندی معلمان؛ موافقان: معلمان زیر خطر فقرند؛ مخالفان: شبیه یارانه احمدی‌نژاد است


نمایی از صحن مجلس شورای اسلامی؛ عکس آرشیوی است
نمایی از صحن مجلس شورای اسلامی؛ عکس آرشیوی است

صحن علنی مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه ۲۵ مهر، شاهد تنش و درگیری میان نمایندگان بر سر بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان بود که در نهایت این موضوع با موافقت اکثریت نمایندگان مجلس همراه شد.

با این حال، الیاس نادران، نماینده تهران و از مخالفان تقاضای بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان، خواستار پس گرفتن این لایحه از سوی دولت شد.

او با بیان این‌که لایحه رتبه‌بندی «پوست خربزه‌ای است که دولت قبل (دولت حسن روحانی) زیر پای نظام گذاشته است»، از دولت ابراهیم رئیسی خواست تا به دلیل «ابعاد اجتماعی و بار مالی و آثار تورمی» این لایحه از «تصمیم‌گیری غیرعملیاتی» در این زمینه خودداری کند.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، در واکنش به اظهارات الیاس نادران در توییتی نوشت، این نماینده نمی‌گوید که «معلمان با حداکثر حقوق شش میلیونی و خط فقر دوازده میلیونی چگونه زیر این فشار اقتصادی زندگی کنند».

مالک شریعتی، دیگر نماینده تهران و از مخالفان طرح نظام رتبه‌بندی نیز می‌گوید که این لایحه منابع مالی لازم را ندارد و «عاقبتش شبیه یارانه احمدی‌نژاد» خواهد شد.

مخالفان طرح نظام رتبه‌بندی بر این باورند که کلیات این لایحه همچنان «ابهامات فراوان» دارد و به «نابودی» اقتصاد ایران منجر خواهد شد. آن‌ها می‌گویند که لایحه کنونی باید به کمیسیون آموزش بازگردد و دوباره بررسی شود.

توقف و تعویق در بررسی جزئیات رتبه‌بندی معلمان در شرایطی صورت گرفته که شماری از نمایندگان مجلس بارها از «عزم جزم» این نهاد برای تصویب این طرح خبر داده‌اند.

این در حالی است که با وجود تصویب کلیات طرح‌ رتبه‌بندی، حدود چهار ماه است که جزئیات آن در صحن علنی مجلس بررسی نشده است.

به گزارش کانال صنفی معلمان ایران، لایحه رتبه‌بندی که هم‌اکنون در کمیسیون آموزش مجلس تصویب و برای طرح در صحن علنی بارگذاری شده، دو تغییر مهم دارد که آن را از محتوای اولیه تهی و بی‌تاثیر کرده است، از جمله این‌که حقوق معلمان به جای افزایش تا ۸۰ درصد حقوق هیات علمی، تا ۸۰ درصد حداقل حقوق هیات علمی که برابر با پایین‌ترین رتبه هیات علمی دانشگاه‌هاست، افزایش می‌یابد.

همچنین ساعات کار موظف معلمان از ۲۴ ساعت به ۳۰ ساعت افزایش می‌یابد که به گفته معلمان، عملا اثر افرایش ناشی از رتبه‌بندی را خنثی می‌کند.

معلمان شاغل و بازنشسته در دو ماه اخیر در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان که کلیات آن خردادماه سال جاری در مجلس به تصویب رسید، بارها تجمع کرده‌اند.

با استفاده خبرگزاری ایلنا، کانال صنفی معلمان ایران، توییتر و رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح
XS
SM
MD
LG