لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

رئیسی: مجوز بازرسان آژانس به علت «ملاحظات خاص» در مورد آلمان،‌ فرانسه و بریتانیا لغو شد


ابراهیم رئیسی با دفاع از غنی‌سازی تا سطوح نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای، آن را اقدامی در پاسخ به عدم پایبندی اروپا به برجام عنوان کرد
ابراهیم رئیسی با دفاع از غنی‌سازی تا سطوح نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای، آن را اقدامی در پاسخ به عدم پایبندی اروپا به برجام عنوان کرد

ابراهیم رئیسی می‌گوید قصد ایران از لغو مجوز بازرسان آژانس انرژی اتمی توقف بازرسی‌‌ها نیست و تهران تنها مجوز فعالیت بازرسان فرانسوی،‌‌ آلمانی و بریتانیایی را لغو کرده است.

رئیس جمهور ایران روز یکشنبه دوم مهرماه با متهم کردن این سه کشور اروپایی به عدم پایبندی به برجام به شبکهٔ سی‌ان‌ان گفت: «ملاحظات خاصی در قبال افراد این سه کشور داریم و اعتماد آنها در سایه تردید است».

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و گفته‌های یک دیپلمات غربی، تصمیم اخیر ایران در رابطه با فعالیت هشت بازرس این آژانس اتخاذ شده است که جملگی اهل فرانسه و آلمان هستند.

در همین زمینه بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا، روز دوشنبه ۲۷ شهریور، در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواستند که «فوراً» از تصمیم اخیر خود مبنی‌ بر لغو مجوز فعالیت «شماری از» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف نظر کند.

در این بیانیه که از سوی دولت بریتانیا منتشر شده، آمده است: «ایران باید فوراً از لغو مجوز این بازرسان صرف‌نظر و به‌طور کامل با آژانس همکاری کند تا بازرسان بتوانند تضمین‌هایی به‌دست دهند که برنامه هسته‌ای ایران به‌طور مشخص صلح‌آمیز است.»

ابراهیم رئیسی در ادامهٔ گفت‌وگوی خود با سی‌ان‌ان با دفاع از غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی تا سطوح نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای، آن را اقدامی در پاسخ به عدم پایبندی دیگر امضاکنندگان برجام دانست.

آقای رئیسی رد اتهامات مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «ما رسماً اعلام کردیم که اقدامات ما بُعد نظامی نداشته و به قصد دستیابی به سلا‌ح‌های هسته‌ای از هر نوعی نیست و تنها پاسخی به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان است.»

بر اساس برنامهٔ جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ایران در برابر لغو تحریم‌ها غنی‌سازی اورانیوم را به ۳.۶۷ درصد محدود کرد، اما پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و حمله به تأسیسات هسته‌ای نظنز در سال ۱۴۰۰، جمهوری اسلامی اعلام کرد که در حال غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد است.

جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها استدلال کرده که پس از خروج آمریکا از برجام، سایر امضاکنندگان این توافقنامه نیز به بخش‌هایی از توافق پایبند نبوده‌اند و در عوض به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران بوده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز روز ۲۲ شهریور در واکنش به گزارش تازۀ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توسعه برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اقداماتی نظیر ممانعت از نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران، شرایط را برای احیای برجام و یا بازگشت به هرگونه توافق هسته‌ای با تهران پیچیده‌تر کرده است.

تهران در کلام بارها ادعا کرده است که خواستار احیای برجام است، اما مذاکرات برای احیای این توافق بین‌المللی هسته‌ای امضاشده در ۲۰۱۵، ماه‌هاست که عملا متوقف مانده است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ پ.م/ م.ا.
XS
SM
MD
LG