لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

رئیسی وارد دمشق شد؛ قصد جمهوری اسلامی برای «حضور اقتصادی» در سواحل سوریه


ورود ابراهیم رئیسی به فرودگاه دمشق، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت
ورود ابراهیم رئیسی به فرودگاه دمشق، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت

در حالی که ابراهیم رئیسی برای انجام یک سفر رسمی وارد دمشق شد، معاون سیاسی او اعلام کرد که جمهوری اسلامی قصد دارد در سواحل مدیترانه حضور اقتصادی داشته باشد.

آقای رئیسی روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت وارد فرودگاه دمشق شد. این اولین سفر یک رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور است.

او پیش از انجام این سفر به شبکه المیادین گفت: «روابط بین ایران و سوریه، کاملا راهبردی و استراتژیک است و این روابط همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.»

محمد جمشیدی، معاون او نیز در اظهاراتی که کمی پیش از آغاز سفر رئیسی در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، گفت: «به‌ دنبال این هستیم که همکاری‌های اقتصادی پایداری در سوریه ایجاد کنیم، به‌ طوری که بتوانیم در نهایت در ساحل مدیترانه حضور فعال اقتصادی داشته باشیم.»

او دولت‌های پیشین جمهوری اسلامی را به عدم تمایل به ارتباط با سوریه متهم کرد و افزود: «در دوره‌های گذشته برخی دولت‌ها بر این باور بودند برای اینکه بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند باید امتیاز ژئوپولیتیکی دهند، یعنی قدرت منطقه‌ای ایران را واگذار کنند تا بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند.»

آقای جمشیدی ادامه داد که اما «دولت آقای رئیسی چنین باوری ندارد. بر این اساس، در عین اینکه قدرت راهبردی و منطقه‌ای و مقاومت را حفظ خواهیم کرد و به آن پایبند و متعهد هستیم به‌سمت تقویت همکاری‌های اقتصادی حرکت می‌کنیم.»

تأکید این مقام دولتی بر اهمیت روابط اقتصادی با سوریه برای ایران در حالی است که رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس به تازگی فاش کرده که دمشق ۳۰ میلیارد دلار بدهی به تهران دارد.

همچنین حسن شمشادی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفت‌وگو با پایگاه خبری نود اقتصادی گفت: «به سازمان کشتیرانی گفتیم روی خط حمل و نقل به سوریه یارانه بدهند ولی توجهی نمی‌کنند. متاسفانه خط کشتیرانی منظمی بین ایران و سوریه وجود ندارد.»

معاون رئیسی از امضای اسنادی میان دو کشور در جریان سفر رئیسی به سوریه خبر داد و گفت «مدت طولانی روی اسناد کار شده» و در آنها «بعد اقتصادی به‌صورت اساسی وجود دارد».

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تلاش بسیاری کرده تا «بعد اقتصادی» روابط با سوریه را برجسته کند، اما بر اساس گزارش‌های مختلف غربی و به ویژه اسرائیلی، حضور نظامی در سوریه برای تهران از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

چندی پیش، خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه منطقه‌ای و غربی گزارش داد که ایران از فرصت به دست آمده در زلزله اخیر سوریه و آزادی پروازها برای انتقال گسترده تسلیحات تحت نام «کمک‌های انسان‌دوستانه» به سوریه استفاده کرده است.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در آستانه سفر رئیسی به سوریه در توئیتی با انتشار عکس قاسم سلیمانی در کنار بشار اسد نوشت: «اهمیت این سفر علاوه ‌بر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، بيانگر تجلی پیروزی اراده‌ سیاسی مقاومت و موفقیت دیپلماسی دولت در تکمیل روند همگرایی منطقه است.»

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، نود اقتصادی و رادیو فردا؛ م.ت /ب.ب.
XS
SM
MD
LG