لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

رئیسی در واکنش به اقدامات احتمالی آژانس: اقدامات غیرسازنده مخل مسیر مذاکره است


ابراهیم رئیسی می‌گوید در صورت برخورد «غیرسازنده» در آژانس، انتظار این‌که ایران «واکنش سازنده» داشته باشد منطقی نیست.
ابراهیم رئیسی می‌گوید در صورت برخورد «غیرسازنده» در آژانس، انتظار این‌که ایران «واکنش سازنده» داشته باشد منطقی نیست.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران یک روز پس از انتشار گزارش انتقادی آژانس بین‌المللی انرژی درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران، مدعی شد که «همکاری‌های جدی» ایران با آژانس «نمونه بارزی از اراده ایران برای شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ایش است».

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا، اظهار داشت که در صورت برخورد «غیرسازنده» در آژانس، انتظار این‌که ایران «واکنش سازنده» داشته باشد منطقی نیست.

به گفته وی، «اقدامات غیرسازنده مخل مسیر مذاکره نیز هست».

به نظر می‌رسد اشاره رئیس‌جمهوری اسلامی به احتمال صدور قطعنامه انتقادی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس باشد.

در این نشست قرار است گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، که روز ۱۶ شهریور منتشر شد بررسی شود.

آژانس در گزارش خود ایران را متهم کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در کشور را «به طور جدی» تضعیف کرده است.

در این گزارش با اشاره به این‌که «ایران هنوز توضیحات لازم را در مورد ذرات اورانیوم به‌دست آمده در سایت‌های اعلام نشده خود نداده است»، آمده که حجم اورانیوم ایران با غنای ۲۰ درصد اکنون به ۸۴ کیلوگرم و میزان اورانیوم غنی شده آن در سطح ۶۰ درصد به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تمایل دولت او برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، تاکنون شش دور مذاکره در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات در راستای فراهم کردن اجرای کامل برجام توسط ایران و آمریکا برگزار ‌شد ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

آخرین دور این مذاکرات در ۳۰ خرداد انجام شد و به دنبال روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی این مذاکرات متوقف شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جدید ایران اخیرا گفته است که بازگشت به میز مذاکرات احتمالا دو تا سه ماه طول بکشد.

اخیرا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به بلومبرگ گفته بود در حالی که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم، زیرا از جایی به بعد پیشرفت‌های آن‌ها به گونه‌ای خواهد بود که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار کم ارزش‌ خواهد بود.

«اهمیت بازگشت سریع ایران به مذاکرات»

در همین حال، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی در مورد اهمیت بازگشت سریع تهران به مذاکرات برجام و افغانستان گفت‌وگو کرده است.

شارل میشل در توئیتی نوشت اتحادیه اروپا به همکاری خود با همه طرفین و آمریکا، برای اجرای کامل برجام ادامه می‌دهد و خواستار استفاده از این فرصت برای ثبات بیشتر منطقه است.

او همچنین افزود: اتحادیه اروپا و ایران منافع مشترکی برای همکاری در موضوعات منطقه‌ای و جهانی، از جمله در افغانستان دارند.

آقای میشل با اشاره به نقش ایران، به عنوان همسایه افغانستان در میزبانی از مردم آن کشور گفت که جامعه بین‌المللی از هیچ تلاشی برای پاسخگویی به بحران‌های انسانی دریغ نمی‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، توئیت شارل میشل و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG