لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

اعتراضات در ایران وارد نهمین روز شد


تجمعات اعتراضی در ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد ادامه دارد
تجمعات اعتراضی در ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد ادامه دارد

به‌رغم قطع عمدی اینترنت و سرکوب «خونین» اعتراضات در یک هفته گذشته، اعتراضات در شهرهای مختلف ایران روز یک‌شنبه وارد نهمین روز خود شد و جو امنیتی اکثر شهرهای ایران در این روز امنیتی گزارش می‌شود.

شامگاه شنبه در هشتمین روز پیاپی همچنان صحنه درگیری ماموران امنیتی با مردم معترضی است که در واکنش به جان باختن مهسا (ژینا) امینی به خیابان‌ها آمدند.

تصاویر و اخبار منتشر شده نشان می‌دهند که معترضان در شیراز روز شنبه دوم مهر بار دیگر در خیابان زند تجمع کردند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

ویدئوهای ارسالی از ایران در روز شنبه همچنین از تداوم درگیری میان معترضان و ماموران در خیابان‌های شاهین‌شهر و زرین‌شهر اصفهان و آمل در استان مازندران حکایت دارد.

در همین روز ویدئویی از بازداشت خشونت‌آمیز یک شهروند در زنجان منتشر شده است که در آن، مامور لباس شخصی با شوکر یکی از زنان بازداشت شده را از ناحیه گردن هدف ضرب و جرح قرار می‌دهد.

ادامه اعتراضات پایتخت نیز روز شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ از دانشگاه تهران آغاز شد.

تجمع گسترده دانشجویان معترض با وجود جو سنگین امنیتی و در شرایطی ادامه یافته است که پیشتر اعلام شده بود کلاس‌های دانشگاه تهران در هفته نخست مهر ماه به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار خواهد شد.

ویدئوهای منتشر شده دانشجویان معترضی را نشان می‌دهد که خطاب به نیروهای امنیتی و لباس شخصی حاضر در محل فریاد می‌زنند: «دیگر نمی‌توانید جلوی دهان ما را بگیرید.»

طی روزهای اخیر و با آغاز دور جدید اعتراضات مردمی در ایران، تصاویر متعددی از تیراندازی مستقیم ماموران پلیس و لباس شخصی به سوی معترضان در شهرهای مختلف منتشر شده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید شواهد جمع‌آوری شده توسط این سازمان حاکی است که در شب‌های گذشته نیروهای امنیتی در ۲۰ شهر و ۱۰ استان در سراسر ایران به طور عمدی به سوی معترضان شلیک کرده‌اند.

این نهاد حقوق بشری تاکید کرده است که دست‌کم ۳۰ تن از جمله چهار کودک در این اعتراضات به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

اعتراض‌های گسترده در نقاط مختلف ایران در حالی ادامه دارد که ابراهیم رئیسی روز شنبه و پس از بازگشت از آمریکا بر «برخورد قاطع» با اعتراض‌ها تاکید کرد.

پیشتر احمد وحیدی، وزیر کشور، شامگاه جمعه اول مهر ضمن تاکید بر «غیرقانونی بودن» تجمع‌ها هشدار داده بود که «اغتشاشگران» شناسایی می‌شوند و با آن‌ها برخورد می‌شود.

همزمان با تحولات جاری در ایران، شهرهای متعددی در جهان نیز در تعطیلات آخر هفته به صحنه تظاهرات حمایت از اعتراضات ضد حکومتی مردم ایران مبدل شدند.

روز شنبه، شهرهای مختلف اروپا از جمله پاریس، لندن، پراگ و هامبورگ صحنه این تجمعات اعتراضی بود.

گروهی از ایرانیان ساکن ملبورن استرالیا نیز در همین روز در حمایت و همبستگی با معترضان داخل کشور دست به راهپیمایی در خیابان‌های این شهر زدند.

«زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»،‌ «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، «نه شیخ می‌خوایم نه ملا لعنت به آیت‌الله»، «می‌جنگیم می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم» و «این آخرین پیامه هدف خود نظامه» از جمله شعارهای شاخص در اعتراضات روزهای اخیر به شمار می‌روند.

جرقه این اعتراض‌ها با مرگ مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله اهل سقز، زده شد که برای دیدار با خویشاوندان، همراه با خانواده به تهران سفر کرده بود و پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد و انتقال به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرای تهران، بر اثر ضرب و جرح، دچار مرگ مغزی شد و روز ۲۵ شهریور جان باخت.

تاکنون شمار قابل توجهی از دولت‌ها، نهادهای بین‌المللی و شخصیت‌های شناخته‌شده در ایران و خارج از آن، هم‌چنین افکار عمومی جهانی به جان باختن او واکنش نشان داده‌اند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رسیده به رادیو فردا/ آ.ت./ س.ن.
XS
SM
MD
LG