لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

دولت رئیسی گزارش‌ها پیرامون «تورم ۷۰ درصدی» را تکذیب کرد


بازار بزرگ تهران
بازار بزرگ تهران

دولت ابراهیم رئیسی در شرایطی که بانک مرکزی ایران کماکان از ارائه آمارهای تورم فروردین سر باز می‌زند، گزارش‌ها پیرامون تورم «۷۰ درصدی» را تکذیب کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز جمعه ۲۹ اردیبهشت با انتشار گزارشی مدعی شد به رغم گزارش‌های خبری «نادرست و نامعتبر»، تورم فروردین‌ماه بنابر ارزیابی مرکز آمار ایران، نسبت به ماه مشابه پارسال ۵۵.۵ بوده است.

این گزارش از رسانه‌ها خواسته است که به گزارش‌های رسمی مرکز آمار رجوع کنند.

مرکز آمار ایران نیز بعد از تقریباً یک ماه تاخیر، روز جمعه گزارش تورم فروردین امسال را منتشر کرد، اما جزئیات آن نشان از اختلاف چشمگیر با آمارهای رسمی بانک مرکزی دارد.

برای نمونه، در حالی که داده‌های رسمی وب‌سایت بانک مرکزی برای اسفند پارسال، حاکی از تورم ۶۴ درصدی در این ماه نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ است، مرکز آمار این رقم را برای اسفندماه ۵۰ درصد ارزیابی کرده است.

وب‌سایت «اکو ایران» روز ۲۷ اردیبهشت از قول این منبع بانک مرکزی خبر داد که نرخ تورم فروردین‌ماه «۶۸.۷ درصد است؛ نرخی که تنها یک قدم تا تورم ۷۰ درصدی فاصله دارد و بیشترین نرخ تورم در ۳۰ سال اخیر است».

با توجه به اختلاف چشمگیر ارزیابی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای تورم اسفند پارسال و سکوت بانک مرکزی در ارائه رسمی آمارهای فروردین، به نظر نمی‌رسد نقل قول «اکو ایران» از مقام رسمی بانک مرکزی درباره تورم ۷۰ درصدی فروردین نادرست باشد.

به هر صورت، داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد افزایش قیمت کالاها و خدمات در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۵۵.۵ درصد است، اما این رقم برای اقلام خوراکی ۷۸.۵ درصد گزارش شده است.

این گزارش برخلاف روال گذشته جزئیات تورم انواع خوراکی‌ها را منتشر نکرده است اما نشان می‌دهد بیشترین تورم مربوط به بخش هتل و رستوران بوده که ۸۵.۶ درصد است. بعد از خوراکی‌ها نیز، بخش حمل و نقل با تورم نزدیک ۶۴ درصدی بیشترین رشد قیمت را شاهد بوده است.

این گزارش همچنین برخلاف رویه‌ گذشته، تورم مسکن و اجاره‌بها را از فهرست آمارهای خود خارج کرده است.

ایران تنها پس از چند کشور انگشت‌شمار مانند ونزوئلا، سودان، آرژانتین، سورینام و زیمبابوه بالاترین نرخ تورم در جهان را دارد.

با استفاده از گزارش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مرکز آمار و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG