لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

تاکید دوباره رئیسی بر شرایط پیشین: آمریکا برای حذف دائمی تحریم‌ها تضمین بدهد


مصاحبه ابراهیم رئیسی (راست) با شبکه الجزیره
مصاحبه ابراهیم رئیسی (راست) با شبکه الجزیره

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور ایران، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای ضمن تکرار دوباره شرایط جمهوری اسلامی در مذاکرات خواستار ارائه تضمین برای «حذف دائمی» تحریم‌های آمریکا علیه تهران با هدف احیای توافق برجام شد.

آقای رئیسی که برای شرکت در اجلاس شانگهای در ازبکستان به سر می‌برد پنج‌شنبه شب، ۲۴ شهریور، این اظهارات را در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره مطرح کرد.

وی گفت: «تحریم‌های آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای باید برداشته شوند و تضمین‌هایی برای حذف دائمی آن‌ها وجود داشته باشد.»

رئیس جمهور ایران همچنین پیشرفت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب را در گروی حل موضوعات پادمانی یا همان مقررات سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دانست.

وی گفت: «اگر ضمانت‌های قابل اعتمادی داشته باشیم و رفع دائمی تحریم‌ها را داشته باشیم، نه رفع موقت و اگر راه‌ حلی پایدار برای مسائل پادمانی وجود داشته باشد، قطعاً امکان توافق وجود دارد.»

ابراهیم رئیسی بدون اشاره به بیانیه تازه شورای حکام علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، همراه با دیگر مقامات رسمی، موضوع «اتهامات سیاسی و بی‌اساس» علیه جمهوری اسلامی از سوی غرب و سازمان‌های بین‌المللی را مطرح کرده است.

وی در حالی خواستار تصمین برای حذف دائمی تحریم‌ها شده که یک گروه دو حزبی از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا قرار است طرحی ارائه کنند که بر اساس آن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تثبیت و دائمی شود.

آن‌ طور که شبکه خبری «فاکس‌نیوز» نوشته، لایحه‌ای که قرار است ارائه شود، «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» (SISA) نام دارد و برای دائمی کردن قانون ۱۹۹۶ تحریم‌های ایران «به منظور مصون نگه داشتن ایالات متحده و متحدانش از تهدید ایران هسته‌ای» طراحی شده است.

پس از ماه‌ها مذاکره بر سر احیای توافق برجام در دولت رئیسی، آمریکا اعلام کرد که ایران «شریک مشتاقی» برای احیای این توافقنامه نیست.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز که در ماه‌های گذشته نوید رسیدن به توافق را داده بود در هفته جاری اعلام کرد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای برجام و بازگشت متقابل ایران و آمریکا به این توافق به بن‌بست رسیده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی قرار داشتن در وضعیت بن‌بست را رد می‌کند و اعلام کرده آماده همکاری سازنده با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن دائمی پرونده ایران در این سازمان است.

در شرایطی که ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم بر سر برجام مذاکره می‌کنند، ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گو با الجزیره افزوده که «هنوز زمان مذاکره رو در رو با آمریکا فرا نرسیده است.»

او اضافه کرد: «مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای هیچ فایده‌ای ندارد و آمریکا باید اقدامات اعتمادسازی با طرف ایرانی انجام دهد.»

با استفاده از گزارش‌های الجزیره و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG